Публично-
частното партньорство
- далавера
или
почтен бизнес
2) и Брой 50 (ЮЗ)Търговски вЪстникъ
Александър
Трифонов, CMC, консултанска фирма Кимкооп сн. Деян Георгиев
В
програмата на настоящето правителство е записано в
алинея II "Поддържане на устойчив икономически растеж, стимулиране
на частната инициатива и продължаване на процесите на приватизация,
концесиониране, развитие на
публично-частното партньорство", а в Матрицата за мерките и
отговорностите за изпълнение на тази програма в раздел П. 3 е записано
„Продължаване на процесите наприватизация,
концесиониране, развитие на публично-частното партньорство, стимулиране на конкуренцията при запазване на
обществения интерес." Следват
конкретни задачи за Министерство то на финансиите за разработка на
методологически документи и реализиране на пилотни проекти още през 2006
година, като очакваните резултати трябва да бъдат -„Прилагане на ПЧП моделите в
широк кръг от сектори, увеличен брой на проектите, реализираща се чрез ПЧП." Какво е направено досега -
ръководства за прилагане на ПЧП, изработени от чужди експерти и Методически
указания за разработка и реализиране на инвестиционни проекти с национално и
европейско финансиране, където се изисква оценка на възможното съучастие по процедурата на ПЧП. Паралелно с това от 2005 година досега се проведоха семинари по
ПЧП и разработка на пилотни проекти,
финансиране по програма ФАР.
Анализът и оценката на тези мероприятия -
тайна. ОПАК също предложи възможности за
проекти в областта на ПЧП.
Активизира се в последните месеци
провеждането на семинари, кръгли
маси по проблемите
на публично-частното
партньорство. При всички тези мероприятия, добри по отношение на целите, не
бяха заложени параметрите, конто характеризират ПЧП. Това води до едно безкрайно размито разбиране за ПЧП - от това кмета
да раздава пясък и тротоарни плочки, а хората сами да си правят тротоарите - до
апортиране на публични активи в смесени търговски
дружества с частей капитал. За тази ситуация допринесе факта, че едно единствено
определение на публично-частно партньорство в света няма. Това обаче не пречи
да се анализира приложимостта на тази процедура през призмата на обществия
интерес и икономическата ситуация в страната. А тя е: Намаляла силно, дори на
места вече е няма, общинска собственост; Висока задлъжнялост на общините, което
силно пречи за реализацията на местната политика в социалната и икономическата
сфера;
Ръководствата на
общините разглеждат малкия и
среден бизнес само като източник на приходи от данъци, а не като партньор за
реализация на значими местни кономически и социални
проблеми; Нерегулирано отношение към активността на неправителствените
организации и граждански сдружения и те са /често бреме за общините; Търсят се
форми за намиране на територия за обединяване на МСП - например клъстерния
подход, а не се генерират проекти, под
шапката на конто да се постигнат същите цели. Всички тези аспекти на
икономическия живот в страната могат да намерят
положително решение и развитие при прилагане процедурата на
публично-частното партньорство при изпълнение на проекти от силен обществен интерес.
В тази връзка обаче трябва да се поставят
някои критерии, конто са дефинирани в специалните закони за ПЧП, а
именно: При реализиране на публично-частно партньорство, общинската собственост
в края на проекта, т.е когато тя се връща на общината, трябва да бъде повече
отколкото при стартирането на проекта; В учредяващото се публично-частно
дружество общината участва с права за ползване върху активи или за услуги, т.е тя не участва с активи, конто при целенасочени действия на частния партньор тя би
могла да загуби; Общината участва в ръководството на новоучреденото
ПЧП-дружество и може да получава дял в реализираната печалба, но същевременно следи дали се спазва разработения финансово-икономически
план за целия период напроекта; В новоучреденото дружество участва с
миноритарен дял неправителствена организация
или гражданско сдружение, което информира на обществото/гражданството
задействията на дружеството и по този начин
осъществява прозрачност и граждански контрол;
Изборът на частей партньор се осъщестявява по процедурата „Съзтезателен диалог" от Закона за обществени поръчки, което се препоръчва и в Зелената
книга за ПЧП на ЕС. Това означава, че: Ще може да се избере частей партньор,
чието предложение най-пълно отговаря на очакванията на Общината/Общинския съвет; Процедурата не е ограниченавъв времето
и това е недостатьк на процедурата - публично-частно партньорство;
Реализацията на публично-частното партньорство може да се осъществи по известните стандартизирани форми/договори на Международната федерация на инженерите-консултанти - ФИДИК в комбинация с действащото законодателство в България. Изводите, конто биха могли да се направят от гореизложеното:
Реализацията на публично-частното партньорство може да се осъществи по известните стандартизирани форми/договори на Международната федерация на инженерите-консултанти - ФИДИК в комбинация с действащото законодателство в България. Изводите, конто биха могли да се направят от гореизложеното:
1.При
публично-частното партньорство трябва да се запази неприкосвеността на публичната собственост;
2. При прилагане на
процедурата на публично-частното партньорство публичната собственост
трябва да се увеличава, а не да намалява;
3. Финансовият ефект от
това партньорство за всеки
от участниците в новоучреденото 11411-дружество трябва да е ясен и конкретен за целия период, като за целта
трябва да се разработи и притежава от всеки от участниците детайлизиран и
подробен финансо-икономически анализ на
дейността на дружеството - баланс по години и отчета за приходите и
разходите;
4. Трябва да се осигури прозрачност и публичност
в дейността на дружеството чрез привличането на трета
страна - неправителствена организацзия или гражданско сдружение. От
гореизложеното следва, че публично-частното партньорство е приложимо в България
и без специален закон за него и неговата липса не трябва да бъде извинение на
институциите за избягването му и забавяне на икономическия растеж на страната. Още повече, че по време на икономическа/финансова
криза публично-частното партньорство е крайно полезно по отношение на:
Възможност общините да реализират проекти чрез привличане на частния капитал;
Шанс за местния бизнес да има ангажираност за дългосрочни проекти, макар и при
приемлива норма на печалбата, при това в един проект да се включат няколко местни
фирми; Общините трябва да заработят като
предприемачи, за да възприемат по-лесно децентрализацията, а МФ да
подпомага общините при реализирането на инвестиционни проекти от силен обществен интерес чрез
формата на субвенциите, и по-малко чрез субсидиите. Публично-частното партньорство
е почтен и прозрачен бизнес, а не далавера, ако е направено по гореизброените критерии. Те трябва да бъдат и в
основата на бъдещ специален закон за ПЧП.
Публично-частното партньорство е проявление на морал, взаимоизгодно сътрудничество и при това в името на обществото. Не трябва да се пропуска и факта, че при кандидатстване с инвестиционни проекти по ОП'Регионално развитие" и „Околна среда" предпочитание пред ЕС ще имат тези, в конто има съфинансиране от частей партньор или трябва да се обоснове причината, защо не присъства такъв.
Публично-частното партньорство е проявление на морал, взаимоизгодно сътрудничество и при това в името на обществото. Не трябва да се пропуска и факта, че при кандидатстване с инвестиционни проекти по ОП'Регионално развитие" и „Околна среда" предпочитание пред ЕС ще имат тези, в конто има съфинансиране от частей партньор или трябва да се обоснове причината, защо не присъства такъв.
Автор
Александър Трифонов, CMC, консултанска
фирма Кимкооп.
Няма коментари:
Публикуване на коментар