събота

Време за бюджети -мреме за ПЧП



ВРЕМЕ ЗА БЮДЖЕТИ – ВРЕМЕ ЗА ПУБЛИЧНО - ЧАСТНО ПАРТНЬОРСТВО
„С пари всеки може”
Народна мъдрост

Стартира подготовката на общинските бюджети и на държавния бюджет.
В този процес трябва да се има пред вид:
Þ   изключително много нерешени проблеми в общините в областта на социалната политика, спорта, културата, инфраструктурата и т.н.
Þ   очаквани ниски собствени приходи вследствие на фалиралите и  изпадналите в несъстоятелност търговски дружества, ръст 243% спрямо 2011 г. – съгласно изследване на "Coface груп".

                   Открити производства по несъстоятелност 2011/2012
Страна
Общо несъстоятелност
Раз-лика
%
Фалити
Общ брой активни фирми
Дял на
несъстоя-телност, %
2012
2011
2012
2011
България
1 339
390
243
1339
390
380 000
0,35
Румъния
23 665
21 449
10,1
-
-
417 582
5,67
Хърватия
3 033
1 106
174,2
630
306
125 000
2,43
Чехия
7 142
5 627
26,9
3 800
2 621
1 513 556
0,47
Унгария
22 840
20 412
11,9
22 644
20 208
595 000
3,84
Полша
877
723
21,3
711
620
2 100 000
0,04
Словакия
980
704
7,2
463
411
552 000
0,10
Украйна
1 077
1 547
-30,4
1 044
1501
1 342 000
0,08
Сърбия
8 333
14 828
-43,8
2 647
2 761
105 105
7,93

За 2012 г. в съда са заведени 201 молби за несъстоятелност на компании с общи дългове от 1.48 млрд. лв. Година по-рано исковите молби за несъстоятелност към фирми с дългове са били за 602 млн. лв., а за 2010 г. - за 117 млн. лв. ( в. Капитал, 29.08.2013 г.);
Þ   Необходимостта от реализиране на целенасочена икономическа политика за:
o       Съхраняване на интелектуалния и трудовия потенциал;
o       Подобряване на рейтинговите показатели;
o    Подобряване баланса между микро, малки и средни предприятия чрез привличане на водещи в съответната област инвеститори (По данни от Агенцията за насърчаване на малки и средни предприятия през 2012 г. малките и средните фирми у нас са 351 420, или 99,8% от всички компании у нас. 92,2% от тях са микропредприятия - с до 10 служители. В тях са концентрирани 90% от заетите у нас);
o    Намаляване на безработицата и особено при младите хора (По данни на НСИ общо 456 хил. души са безработните у нас през първото тримесечие на годината, като за 12 месеца те се увеличават с 35 хил. души, а  безработицата при младите хора е най-голяма. 24,4% от мъжете и 22,6% от жените на възраст 15-29 години. Допълнително 237 хил. души не си търсят работа, защото не вярват, че ще си намерят);
Þ   Необходимостта от реализиране на местните енергийни стратегии за:
o       Максимална енергийна независимост;
o       Максимално и ефективно използване на ресурсите на ВЕИ-възобновяемите енергийни източници;
Þ   Трябва да се изпълнява Националната стратегия за регионално развитие 2012-2022 г.
Þ   Трябва да се спре демографския срив в България:
o       Българското население намаля под 7 милиона, колкото е било през 1947 г.
o       Броят на новородените бебета е спаднал за последните две години със 17,5%;
o       По смъртност на населението (14,32‰) България зае първо място Европа;
o       Вече имаме 183 напълно обезлюдени села-фантоми;
o       В 1398 градове и села (26,2% от всички селища) етническите българи вече са малцинство;
Þ   Трябва да се подобрява благосъстоянието на населението(България си остава най-бедната страна в Общността с 47% през 2012 година,. Доста напред са дори Хърватия-61% и Турция с 56%.
Според данните на Евростат през 2012 година най-богатата държава в общността за поредна година е Люксембург, където БВП е 271% над средното за общността. Страните, при които показателят е с 30% над средното за ЕС са Дания, Германия, Белгия и Финландия. Италия и Испания са малко под средното за Общността. Дори и при кризата Гърция и Португалия постигнаха 75% от средното за ЕС);

В  световната класация по благополучие (wellbeing) България заема вече 140-то място, между Чад и Сенегал, от 155 страни.
Þ   Наличието на много мъртви активи в общините – училища, детски градини, почивни станции;
Þ   Ограничените възможности за субсидиране на общините чрез държавния бюджет или чрез финансиране на проекти  от банките:
o        поради ниския им кредитен рейтинг;
o       минимална  по обем общинска собственост;
o       Общините са загубили около 3 млрд. лв. за периода 2009-2012 г. заради намаление на собствените си приходи, намалените държавни трансфери, намалението на преходния остатък (спестени пари на общините от предходни периоди) и на привлечените приходи според проф. Стефан Иванов от Икономическия институт към БАН. България се нарежда на последно място в ЕС по размера на данъчни приходи за общините - у нас той е от порядъка на 2-3 процента, а всички останали приходи са централизирани;
Þ   Необходимостта от осигуряване самоучастието на  общините във финансирането на проекти по Оперативните програми;

Значителна помощ за решаване на горните проблеми може да се получи чрез инструмента на публично-частното партньорство. Законът за ПЧП е в сила от 1.01.2013 г. Съгласно чл. 2, целта на този закон е:
1. да се осигури развитие на висококачествени и достъпни услуги от обществен интерес чрез постигане на по-добра стойност на вложените публични средства;
2. да се даде възможност за насърчаване на частните инвестиции в строителството, поддържането и управлението на обекти на техническата и социалната инфраструктура и в извършването на дейности от обществен интерес;
3. да създаде гаранции за защита на публичните активи и за ефективното управление на публичните средства при осъществяването на ПЧП.
Решаването на проблемите на общините може да се облекчи чрез привличането на финансовия, технологичния и човешкия потенциал на частни инвеститори при запазване неприкосновеността на публичната собственост.
За целта обаче „в програмата за реализиране на общинския план за развитие в самостоятелен раздел се включват общинските ПЧП, сроковете за изпълнението им по етапи и формата и размерът на финансовата подкрепа за всеки отделен проект. В програмата се включват и проектите за ПЧП на общинските публичноправни организации. Не може да се осъществи проект за ПЧП, който не е включен в програмата за реализация на общинския план за развитие” ( чл. 18, ал.4).   А чл. 5. На Правилника за прилагане на закона за ПЧП гласи: „В общинския план за развитие, изготвен на основание чл. 9, т. 7 от Закона за регионалното развитие, се залага политиката за осъществяване на общински ПЧП и ПЧП за общински публичноправни организации за съответния период на действие.”
А чл.10 от същия правилник разпорежда: (1) Кметът на общината представя в общинския съвет предложения за общински ПЧП проекти и ПЧП проекти на общински публичноправни организации, които да се включат в програмата за реализация на общинския план за развитие.
(2) Предложенията по ал. 1 се придружават от предварителна оценка за осъществимостта на проекта чрез ПЧП, изготвена съгласно изискванията на чл. 7, ал. 2.
(3) Общинският съвет разглежда предложенията по ал. 1 и в зависимост от степента на покритие на критериите за включване взема решение за одобряване на проектите, които да се включат в програмата за реализация на общинския план за развитие”.

От текста на чл. 20 на Правилника за прилагане на закона за ПЧП, а именно: „Предложения за включване на ПЧП проекти като приложение към държавния, съответно към общинския, бюджет се представят в рамките на бюджетната процедура за съответната година” може  да се направи извода, че проекти, които не са залегнали в Общинския план за развитие за реализиране чрез инструмента ПЧП, не могат да бъдат реализирани през 2014 г.
 За вземането на такова решение обаче, апаратът на публичния партньор трябва да анализира приоритетите си за 2014 г. и да изведе, ония праблеми от обществен интерес, за които ще се търси финасиране/ съфинансиране и изпълнение/съизпълнение от страна на частни партньори. Необходимо е също така да се направи предварителна, експертна оценка за мин.размер на необходимото финансиране, за да може да се дефинира предварително какви потенциални инвеститори биха могли да бъдат заинтересовани – чужди или местни.
Желателно е към бюджета на публичния партньор да се предвиди една минимална сума – напр. 1- 3 % от необходимото финансиране за финансиране подготовката на документите за тръжните процедури ( чл. 28 – 30 от Закона за ПЧП и чл.13-17 от Правилника за прилагане на закона за ПЧП).
В подготовката на общинските бюджети трябва да се предвидят средства, които да се предоставят от държавния бюджет чрез субсидия или субвенция, за финансиране на дейности, свързави с реализирането на проекти чрез ПЧП. Чл16. От Закона за ПЧП гласи:(1) Проектите за ПЧП с предвидени плащания от държавния бюджет, за които предстои откриване на процедура за определяне на частен партньор, се включват като приложение към закона за държавния бюджет на Република България за съответната година.
(2) Конкретните бюджетни средства, необходими за плащания по сключени договори за ПЧП, се включват в закона за държавния бюджет на Република България за съответната година”. А чл. от Правилника за прилагане на закона за ПЧП разпорежда: (1) Приложението към закона за държавния бюджет на Република България по чл. 16, ал. 1 от закона съдържа всички проекти за държавни ПЧП или ПЧП на държавни публичноправни организации с предвидени плащания от държавния бюджет, за които предстои откриване на процедура за определяне на частен партньор през съответната година.
(2) Приложението по ал. 1 съдържа систематизирана информация за всеки проект в табличен вид, както следва:
1. наименование на проекта;
2. отговорен публичен партньор;
3. прогнозен период на реализация на проекта;
4. размер на разходите на публичния партньор за съответната бюджетна година;
5. общ прогнозен размер на плащанията за срока на ПЧП проекта.
(3) Приложението към общинския бюджет по чл. 21, ал. 1 от закона съдържа всички проекти за общински ПЧП или ПЧП на общински публичноправни организации с предвидени плащания от общинския бюджет, за които предстои откриване на процедура за определяне на частен партньор през съответната година. Приложението е със съдържанието по ал. 2.

От изложеното по-горе следва, че предстои огромна работа за подготовка на бюджетите за 2014 г. от страна на апарата на общините и публичните организации при сюблюдаване на изискванията на Наредбата за условията и реда за планиране и критериите за включване на проекти за публично-частно партньорство в Оперативния план и в Програмата за реализация на общинския план за развитие (в сила от 01.01.2013 г.) и при текущо съгласуване с Министерството на финансиите, ако те желаят:
- да направят максималното възможно за повишаване благосъстоянието на населението;
- да привличат частни партньори за решаване на проблемите от обществен интерес и минимално натоварват държавния бюджет;
- да прилагат инструмента на публично-частното партньорство за по-добро балансиране на обществените и частните интереси, по-добра съпричастност за повишаване стандарта на живота и авторитета на Република България.

6.09.2013

                                               Александър Трифонов СМС
                                         Сертифициран консултант по управление

Няма коментари: