събота

ПЧП-феномен в реалността





Публично-частното партньорство – феномен в реалността



Синонимите на понятието „феномен” са явление, парадокс. В Зеления документ на Комисията на европейските общности от 30.04.2004  СДМ.(2004) 327 за пръв път се въвежда понятието феномен за публично-частното партньорство.
Логично възникват въпросите:
-         Защо при едни утвърдени, балансирани и успешно развиващи се икономики в страните от Европейския съюз се появява необходимостта от въвеждане инструмента на публично-частното партньорство?
-         Защо се препоръчва този инструмент да намери приложение във всички страни на Европейския съюз?
Отговорът на тези въпроси са в обяснението на причините за възникването и съдържанието на феномена публично-частно партньорство.

      Причините:
-           Процесите на глобализация и интернационализация оказват силно влияние върху местните и регионалните икономики и поставя непредсказуеми предизвикателства пред публичната власт за съхраняване и развитие на жизнения стандарт на местното население, на икономическия и човешки потенциял;

-           Икономическите кризи изискват от правителствата на страните от Европейския съюз гъвкава и дългосрочна политика в оптимизиране на разходите ( в това число субсидиране на публични дейности) с цел запазване на стабилен и синхронизиран в рамките на Общността икономически растеж;

-           Пазарната икономика все по-ясно поставя необходимостта от регулации във взаимоотношенията  между бизнеса и публичната власт;

-           Структурните фондове за периода 2007—2013 г. предоставят значителни възможности на държавите-членки за изпълнение на оперативни програми чрез ПЧП, организирани заедно с ЕИБ, банки, инвестиционни фондове и с частния сектор като цяло. Инициативите, целящи комбиниране на структурни фондове с проекти на ПЧП, могат да се основават на:
– JASPERS, механизъм за разработване на проекти, стартиран заедно с ЕИБ и Европейската банка за възстановяване и развитие (ЕБВР), който има за цел да предостави помощ при необходимост на всеки етап от проектния цикъл на дадено ПЧП/инфраструктура.
– Инициативата JESSICA за устойчиви инвестиции в градските райони за проекти на ПЧП/градски райони в интегриран план за урбанистично развитие*.

*Съобщение от Комисиятадо Европейският парламент, съвета, Европейския икономически и социален комитет и комитета на регионите „Мобилизиране на частни и публични инвестиции за възстановяване и дългосрочно структурно изменение – резвитие на публични-частни партньорства, COM(2009) 615, 19.11.2009



Съдържанието:
-           Поставят се основите на дългосрочно сътрудничество между публичния и частния партньор в рамките на 10 – 35 – 70 години, което изисква нов подход при дефиниране, договаряне и реализиране на целите, обектите и ползите;
-           Променя се отношението към конкуренцията при избор на изпълнители на проекти от обществен интерес в сравнение със Закона за обществените поръчки – от сравнение на цени, в сравнение на техникоикономически решения с отчитане финансовите възможности на потребителите;

-           Публичният партньор  встъпва в ролята на предприемач, със специфичните за тази роля характеристики – ефективни инвестиции, възвръщаемост на инвестициите в приемливи срокове, съобразяване едновременно с интересите на частните партньори и с населението. Публичният партнтьор встъпва в ролята на предприемач и във взаимотношенията с Държавата в лицето на  Институциите за формиране и управление на националните финанси, за Република България това е Министерството на финансите, при планиране, доказване и ползване на финансови помощи при намаляване относителното участие на инструмента на субсидиите за сметка на инструмента на субвенциите;

-           Ролята на държавата се измества от директен оператор в организатор, регулатор и контрольор.

 

      Публично-частното партньорство в реалността на Република България:

-           След бурната приватизация много общини се лишиха от собственост, която да бъде източник на приходи или да предоставя съвременни услуги на населението. Именно чрез публично-частното партньорство общините и държавата трябва да станат по-богати на активи, по-богати на човешки ресурс, по-привлекателни като предлагани услуги и условия на живот;

-           Ограничените приходи от икономическа дейност в местен и национален аспект доведе до това, че немалка част от публичната собственост                   (общинска и държавна) е в лошо състояние. Именно чрез публично-частното партньорство бихо могли да се намерят инвеститори за саниране и разумна експлоатация на тези обекти във взаимен интерес;

-           В последните 2 години се установи трайна тенденция за намаляване на чуждите инвестиции. Делът на общинските инвестиции в общите публични инвестиции в България са едва 31,9% (на 21 място от 27 – те членки на ЕС) при средно за ЕС от 57,1% и  Именно публично-частното партньорство е шанс за общините и държавата за привличане на инвестиционен капитал от чужди и местни инвеститори за решаване на проблеми от обществен интерес;

-           С бавни темпове се реализира Стратегията за децентрализация поради ниски приходи в общините и висока задлъжнялост.Същевременно субсидиите за капиталови разходи намаляват с 50%. Именно чрез публично-частното партньорство е възможно общините да реализират целенасочена политика в областта на местната и регионална енергетика, здравеопазването и социалните дейности, спорта и туризма.

-           С финансовата помощ по програма “Phare” и на ОП”Административен капацитет” бяха обучени значителен брой специалисти от общинската и държавната администрация. Бяха разработени общински наредби и се подготвиха проекти за реализиране чрез публично-частно партньорство. Именно чрез публично-частното партньорство общинските съвети на 45 общини са решили през 2010 г. да реализират инвестиционни проекти на ориентировъчна стойност от 1,2 млрд. лева.

-           След 3 неуспешни опита в Народното събрание вече е внесен проект на  специализиран закон за публично-частно партньорство. По този начин скоро ще отпадне извинението на местната и държавнта власт да приема инициативата на частните инвеститори да реализират проекти от обществен интерес. В проекта се забелязва липсата на опит в авторите по отношение прилагането на публично-частното партньорство, а трябва да се отчита, че:
-           Генезисът на ПЧП са дългосрочни финансово-икономически отношения и те са водещи при стартирането и реализирането на проекти с участието на частен партньор;
-           Финансово-икономическите отношения трябва да бъдат обект на прецизно прогнозиране, моделиране и контролиране, като се вземат под внимание влиянието на критични и динамични променливи. Това е съществено различие в документацията по доказването и използването на ресурсите между обосновката на краткосрочен проект чрез бизнес-план и дългосрочно партньорство между публичен и частен партньор чрез сложни финансово-икономически модели;
-           Ролята на закона е да защити участниците в публично-частното партньорство при приетия вариант на финансово-икономически отношения, да облече в правна форма поетите ангажименти и отговорности и да гарантира тяхното спазване за целия срок на партньорството;

Известният римски мислител, оратор, държавник и политик Марк Тулий Цицерон (106—43 гг. до н. е.) в своя труд „За законите” записва един от основните принципи на демокрацията – „Salus populi suprema lex” – „Благополучието на народа е върховен закон”.
Нека да не се забравят и да не се подценяват възможносттите на публично-частното партньорство за реализиране на този принцип.

София, 1.11.2011 г.
                                                               Александър Трифонов СМС

Няма коментари: