Публично-частното
партньорство – феномен в реалността
Синонимите
на понятието „феномен” са явление, парадокс. В Зеления документ на Комисията на
европейските общности от 30.04.2004
СДМ.(2004) 327 за пръв път се въвежда понятието феномен за
публично-частното партньорство.
Логично
възникват въпросите:
-
Защо
при едни утвърдени, балансирани и успешно развиващи се икономики в страните от
Европейския съюз се появява необходимостта от въвеждане инструмента на
публично-частното партньорство?
-
Защо
се препоръчва този инструмент да намери приложение във всички страни на
Европейския съюз?
Отговорът
на тези въпроси са в обяснението на причините за възникването и съдържанието на
феномена публично-частно партньорство.
Причините:
-
Процесите
на глобализация и интернационализация оказват силно влияние върху местните и
регионалните икономики и поставя непредсказуеми предизвикателства пред
публичната власт за съхраняване и развитие на жизнения стандарт на местното
население, на икономическия и човешки потенциял;
-
Икономическите
кризи изискват от правителствата на страните от Европейския съюз гъвкава и
дългосрочна политика в оптимизиране на разходите ( в това число субсидиране на
публични дейности) с цел запазване на стабилен и синхронизиран в рамките на
Общността икономически растеж;
-
Пазарната
икономика все по-ясно поставя необходимостта от регулации във
взаимоотношенията между бизнеса и
публичната власт;
-
Структурните фондове за периода 2007—2013 г.
предоставят значителни възможности на държавите-членки за изпълнение на оперативни
програми чрез ПЧП, организирани заедно с ЕИБ, банки, инвестиционни фондове и с
частния сектор като цяло. Инициативите, целящи комбиниране на структурни
фондове с проекти на ПЧП, могат да се основават на:
–
JASPERS, механизъм за разработване на проекти, стартиран заедно с ЕИБ и
Европейската банка за възстановяване и развитие (ЕБВР), който има за цел да
предостави помощ при необходимост на всеки етап от проектния цикъл на дадено
ПЧП/инфраструктура.
–
Инициативата JESSICA за устойчиви инвестиции в градските райони за проекти на
ПЧП/градски райони в интегриран план за урбанистично развитие*.
*Съобщение от Комисиятадо Европейският
парламент, съвета, Европейския икономически и социален комитет и комитета на
регионите „Мобилизиране на частни и публични инвестиции за възстановяване и
дългосрочно структурно изменение – резвитие на публични-частни партньорства, COM(2009) 615, 19.11.2009
Съдържанието:
-
Поставят
се основите на дългосрочно сътрудничество между публичния и частния партньор в
рамките на 10 – 35 – 70 години, което изисква нов подход при дефиниране,
договаряне и реализиране на целите, обектите и ползите;
-
Променя
се отношението към конкуренцията при избор на изпълнители на проекти от
обществен интерес в сравнение със Закона за обществените поръчки – от сравнение
на цени, в сравнение на техникоикономически решения с отчитане финансовите
възможности на потребителите;
-
Публичният
партньор встъпва в ролята на
предприемач, със специфичните за тази роля характеристики – ефективни
инвестиции, възвръщаемост на инвестициите в приемливи срокове, съобразяване
едновременно с интересите на частните партньори и с населението. Публичният
партнтьор встъпва в ролята на предприемач и във взаимотношенията с Държавата в
лицето на Институциите за формиране и
управление на националните финанси, за Република България това е Министерството
на финансите, при планиране, доказване и ползване на финансови помощи при
намаляване относителното участие на инструмента на субсидиите за сметка на
инструмента на субвенциите;
-
Ролята на държавата
се измества от директен оператор в организатор, регулатор и контрольор.
Публично-частното партньорство в реалността на Република България:
-
След
бурната приватизация много общини се лишиха от собственост, която да бъде
източник на приходи или да предоставя съвременни услуги на населението. Именно чрез публично-частното партньорство
общините и държавата трябва да станат по-богати на активи, по-богати на човешки
ресурс, по-привлекателни като предлагани услуги и условия на живот;
-
Ограничените
приходи от икономическа дейност в местен и национален аспект доведе до това, че
немалка част от публичната собственост (общинска и държавна) е в лошо състояние. Именно чрез публично-частното партньорство
бихо могли да се намерят инвеститори за саниране и разумна експлоатация на тези
обекти във взаимен интерес;
-
В
последните 2 години се установи трайна тенденция за намаляване на чуждите
инвестиции. Делът на общинските
инвестиции в общите публични инвестиции в България са
едва 31,9% (на 21 място от 27 – те членки на ЕС) при средно за ЕС от 57,1% и Именно
публично-частното партньорство е шанс за общините и държавата за привличане на
инвестиционен капитал от чужди и местни инвеститори за решаване на проблеми от
обществен интерес;
-
С
бавни темпове се реализира Стратегията за децентрализация поради ниски приходи
в общините и висока задлъжнялост.Същевременно субсидиите за капиталови разходи
намаляват с 50%. Именно чрез
публично-частното партньорство е възможно общините да реализират целенасочена
политика в областта на местната и регионална енергетика, здравеопазването и
социалните дейности, спорта и туризма.
-
С
финансовата помощ по програма “Phare” и на
ОП”Административен капацитет” бяха обучени значителен брой специалисти от
общинската и държавната администрация. Бяха разработени общински наредби и се
подготвиха проекти за реализиране чрез публично-частно партньорство. Именно чрез публично-частното партньорство
общинските съвети на 45 общини са решили през 2010 г. да реализират
инвестиционни проекти на ориентировъчна стойност от 1,2 млрд. лева.
-
След
3 неуспешни опита в Народното събрание вече е внесен проект на специализиран закон за публично-частно
партньорство. По този начин скоро ще отпадне извинението на местната и
държавнта власт да приема инициативата на частните инвеститори да реализират
проекти от обществен интерес. В проекта се забелязва липсата на опит в авторите
по отношение прилагането на публично-частното партньорство, а трябва да се
отчита, че:
-
Генезисът на ПЧП
са дългосрочни финансово-икономически отношения и те са водещи при стартирането
и реализирането на проекти с участието на частен партньор;
-
Финансово-икономическите
отношения трябва да бъдат обект на прецизно прогнозиране, моделиране и
контролиране, като се вземат под внимание влиянието на критични и динамични
променливи. Това е съществено различие в документацията по доказването и
използването на ресурсите между обосновката на краткосрочен проект чрез
бизнес-план и дългосрочно партньорство между публичен и частен партньор чрез
сложни финансово-икономически модели;
-
Ролята на закона
е да защити участниците в публично-частното партньорство при приетия вариант на
финансово-икономически отношения, да облече в правна форма поетите ангажименти
и отговорности и да гарантира тяхното спазване за целия срок на партньорството;
Известният
римски мислител, оратор, държавник и политик Марк Тулий Цицерон (106—43 гг. до
н. е.) в своя труд „За законите” записва един от основните принципи на
демокрацията – „Salus populi suprema lex” – „Благополучието на народа е
върховен закон”.
Нека да не се забравят и да не се подценяват
възможносттите на публично-частното партньорство за реализиране на този
принцип.
София, 1.11.2011 г.
Александър Трифонов СМС
Няма коментари:
Публикуване на коментар