събота

ПЧП-шанс за общините и за бизнеса

              Публично-частното партньорсктво – шанс за общините и за частния бизнес



След 7 години от приемането на Директивата на Европейската комисия от 30 04. 2004 г. COM(2004) 327 ( Зелен документ за публично-частно партньорство и общинско право на публични договори и концесии) за въвеждане на публично-частното партньорство като инструмент за прозрачна и устойчива икономическа политика и 2 неуспешни опита за проект на закон за публично-частно партньорство на 7 септември Министерският съвет одобри проект на такъв закон и той би трябвало да е вече в Парламента за обсъждане.

В програмата на Правителството на тройната колиция, публично-частното партньорство беше записано като постоянна задача в реализиране на икономическата си политика, но това остана само на хартия. Правителството на ГЕРБ се опитва да въведе този инструмент в практиката, като беше инидиректно принудено за това от изискванията на ЕК при реализиране на големите инвестиционни проекти по оперативните програми „Околна среда” и „Регионално развитие”, инструмента „Джесика”.

Беше проведено обществено обсъждане, но дали работната група се е съобразила с направените предложения и дали във варианта на Закона предоставен на парламента:

-          Става ли ясно в името на какво се прави този закон – да се увеличи публичната/общинската собственост или да се задоволи частния интерес за сметка на обществото?

-          Ще бъде ли запазена публичната/общинската собственост от хищническия апетит на частния капитал? Как ще се контролира нейното използване, респ. ще се съхранява от опити за използването й за гарантиране на кредитити в полза на частния партньор?

-          Как ще се определя размера на средствата от общинския/държавния бюджет за удовлетворяване нормата възвращаемост на частния партньор без контрол върху нормата му на печалбата? Кой ще определи колко е допустима нормата на възвращаемост за конкретния проект? И всичко това в името на удовлетворяване на обществен интерес?
-          Ще продължи ли одобряването на проекти да става от Министерството на финансиите и да се загърби отново  Стратегията за децентрализация. Няма ли да породи това:
o   Политически отенък при одобряване на проектите за публично-частно партньорство;
o   Политически натиск върху общините за толериране и подпомагане на  конкретни частни «инвеститори»;
o   Елиминиране професионалния подход при оценка възвращаемостта на инвестиционин проекти при прозрачност на всички приходи и разходи за целия период на партньорството и възможност за контрол от представители на гражданското общество;
В един по-висш и по-общ закон – Закона за публично-частното партньорство ( концесията е един от вариантите за реализиране на такова партньорство ) се въвеждат процедури от един конкретен,частен закон – Закона за концесиите. Допуска се грешката за обвързване на закони, без ясно да се дефинира територията на тяхното действие и приложимост. Допуска се и възможността при прилагането на Закона да се издават наредби, които не са гарантирани от устойчивост във времето от изменения. А публично-частното партньорство е за дълъг срок от време ( 35 години) и всеки нюанс за неустойчивост в правната уредба по тази материя ще доведе до отлив на частните инвеститори. Още повече, че частни инвеститори могат да бъдат местни и чужди.
От друга страна не трябва да допуска новия Закон за ПЧП да предизвика съществени изменения в действащите в момента закони или в изменение в действието на договорите и дейностите, които са извършени под юрисдикцията на общините – напр. по Закона за общинската собственост, по Закона за държавната собственост и т.н.
Защо публично-частното партньорство е щанс за общините. Защото:
-          Това е възможност да се увеличи общинската собственост чрез привличане на частен капитал;
-          Подпомага се общината в нейната инвестиционна дейност при недостиг на средства в рамките на предоставените й от държавата крайно недостатъчни субсидии за капиталови разходи;
-          Това е възможност за общината да подпомага местния бизнес чрез включването му в проекти от местен и силен обществен интерес. При проектите за публично-частно партньорство чрез създаване на специализирано смесено дружество, за разлика от варианта с концесиите, може да се развие и съпътстваща дейност към основната дейност, за да се постигне добра възвращаемост за частния партньор при приемлива социална цена за потребителите. Това предполага участието на няколко частни партньори – като инвеститори и като оператори;
Защо публично-частното партньорство е шанс за бизнеса. Защото:
-          Общината е надежден във времето партньор, независимо от временни финансови затруднения;
-          Могат да се установят надеждни и устойчиви във времето хоризонтални връзки между местни и чуждестранни партньори по отношение на инвестициите, експлоатацията, трансфера на ноу-хау;
-          Приходите за частния партньор са гарантирани за дълъг период от време, независимо от предполагаемата по-ниска норма на печалбата. А това е особено важно по време на кризи, за да може частния партньор да запази най-добрите си специалисти;
Три са основните проблеми при реализиране на проекти чрез инструмента на публично-частнотго партньорство, произтичащи за дългия срок от време, за което се планира то:
Проблем А:
Как да се осигури и гарантира устойчивост на  решенията на публичния партньор. При нестабилната политическа обстановка и крехката съдебна система това условие изглежда химера. Включване на институциите на публичната власт при разрешаване реализирането на проекти чрез ПЧП, при техният мониторинг и периодичен контрол внася привкуса за допустимост на политическо вмешателство. Следва ли частният партноьор на собствен риск и отговорност, без държавна защита да инвестира в проекти с дългосрочна възвращаемост на инвестициите? Или трябва да търси защита от международни институции, което от своя страна сваля надеждността и авторитета на политическата и съдебна система у нас?
Проблем Б:
Вярна и обективна оценка на рисковите фактори и тяхното влияние върху икономическите и финансови параметри на конкретния проект. А така също и справедливото разпределение на рисковете между публичния и частния партньор. Подценяването на тези действия и общото разписване в закона може да доведе до злоупотреба с данни и със събития и  от двете страни и да доведе до прекратяване на партньорстворо, финансови загуби и опорочаване използването на инструмента на публично-частното партньорство за решаване на проблеми от обществен интерес. Именно това  изисква да се разработва детайлен финансово-икономически модел  на проекта, обект на публично-частно партньорство, в който да бъдат отразени възможно всичките приходи и разходи за всяка година. Този модел да бъде част от договора, който ще бъде подписан между публичния и частния партньор, като преди това се одобри от управляващия орган – общинския съвет или министерския съвет. Това е пропуск и в Закона за концесиите, където се изисква при одобряване на концесията финансо-икономически анализ и анализ”Разходи-ползи”, но след подписването на концесионния договор тези анализи се хвърлят в кошчето.
Проблем В:
Прозрачност при разрешаване реализацията на проекти чрез публично-частно партньорство и прозрачност при изпълнението на проектите. Ако не е заложено в Закона присъствието на представители на гражданското общество в тези процеси отново се поражда съмнението, че се прави опит да се крият от обществото параметрите на взаимодействието между частния и публичния партьор, а в името на гражданското общество е това взаимодействие.
Нека с този закон Правителството демонстрира на дело дългоочакваното уважение към местната власт, предоставяйки повече пълномощия и отговорности, без да се подценява професионализма и задълбочените анализи при привличане на частните инвеститори. Не трябва да се поражда и най-малкото съмнение, че с този закон ще се облагодетелства частния бизнес за сметка на гражданското общество. Нека с този закон се положат основите за ползотворно взаимодествие между изпълнителна, местна, съдебна власт от една страна и частната инициатива и частния капитал от друга страна под зоркото око на граждаското общество за подобряване благосъстоянието и повишаване на жизнения стандарт на населението на Република България и минимизиране влиянието на икономическите кризи.
18.09.2011
„Публично-частното партньорсктво – шанс за общините и за частния бизнес”, сп. Фондове, програми, проекти“, бр.7, 2011 г.
 

Няма коментари: