понеделник

Субсидия, субвенция




         Започна да се промъкват в публичното пространство  подходи за подпомагане на държавните предприятия с предоставянето на субсидии.Даните показват, че като цяло финансовото състояние на държавните предприятия се влошава през 2014 и 2015 г. спрямо базисната 2013-та година. Броят на губещите предприятия значително нараства до 72 през 2014 г. и въпреки че леко спада до 62 през 2015 г., остава над нивото от 55 през 2013-та. Общият финансов резултат сериозно се влошава от 493 млн. лв. нетна печалба през 2013 г. до 266 млн. лв.загуба през 2014 г. През 2015 г. ситуацията се подобрява и отново е отчетена нетна печалба, но този път от само 85 млн. лв. Задълженията на предприятиятарастат през всяка една от разгледаните години и през 2014 г. темпото на натрупване на дългове дори изпреварва ръста на БВП.”1
Чл. 42.  от Закона за устройство на държавния бюджет ( ЗУДБ )2 гласи: (1) В републиканския бюджет се предвиждат средства за финансово подпомагане на общините.
(2) Средствата по ал. 1 се предоставят под формата на общи субсидии на основата на обективни критерии, като в конкретни случаи могат да се използват целеви субсидии или субвенции.
А чл. 44. (2) Общините възстановяват в държавния бюджет неусвоените средства от целеви държавни субсидии или субвенции
В тази връзка е наложително да се внесе яснота в съдържанието на понятията „субсидия“, „субвенция“ и целесъобразността за прилагането им в практиката.

Субсидия  ( от латински subsidium — помощ, подкрепа)
            Според различни дефиниции субсидията е безвъзмездна, невъзвратима финансова помощ от държавния или общинския бюджет, която може да се предоставя на юридически и физически лица. Под бюджетна субсидия3 се разбира сума, предоставяна безвъзмездно от държавния бюджет с общо или целево предназначение. А съгласно т.6 на §1 от Допълнителни разпоредби на Закона за устройство на държавния бюджет:“ Бюджетна субсидия" е сумата, предоставяна безвъзмездно от държавния бюджет с общо или целево предназначение“.2 В допълнителните разпоредби на Закона за публичните финанси3§1, т.3. е записано: "Бюджетна субсидия" е трансфер с общо или целево предназначение, който централният бюджет предоставя безвъзмездно на бюджетна организация за съответната бюджетна година.“ От горното и на база на анализирани практики следва, че:
            - субсидията има:
o  директен икономически ефект върху директни разпоредители с държавния бюджет – производители, наука, общини ( целеви, изравнителни; и т.н );
o  индиректен икономически ефект чрез ползи за обществото, които също така са измерими – саниране на жилища, билети за обществен транспорт и т.н. ;
o  ефект върху цели сектори от икономиката или върху определени обществени групи – напр. хора с увреждания, ученици, студенти и т.н.;
- За предоставяне на субсидия в годишния държавен бюджет се изисква основно обяснителна записка/доклад, без подробен финансово-икономически анализ, респ. варианти, защото с нея се покриват обикновено финансови задължения/ необвръзки;
- Субсидията може да се предоставя като:
o  директна финансова помощ;
o  индиректно:
§  чрез данъчни отстъпки, освобождаване от такси и т.н.
§ в материално изражение – хранителни продукти, учебници, строителни материали и т.н.
- субсидията се отчита като директен разход за държавния/общинския бюджет;
- субсидията има пряка връзка с документите на ЕС и Р България, регламентиращи държавната помощ;
- субсидията се разрешава с акт на Министерския съвет и Парламента в рамките на държавния бюджет. За общините – с решение на Общинския съвет. Това означава, че субсидията се предоставя на база на нормативен акт;
- възстановяването на изразходваната не по предназначение на целевата субсидия трудно се възстановява, защото:
o   ако бенефициент е община ще се увеличи с нея общинския дълг, което допълнително ще усложни финансовото състояние на общината;
o   при субсидията може да има скрита политическа подкрепа за съответния кмет, което води до злоупотреба с власт;
o   ако е във вид на материали, те са невъзстановими, защото  самият бенефициент едва ли е в състояние да възстанови тяхната стойност, защото ако той е бил финансово състоятелен не би имал нужда от тази помощ;
- Нормативният подход при предоставяне субсидия извън държавния бюджет изисква проектът за решение да бъде придружаван от „Оценка на въздействието“ в съответствие с чл. 18 и чл. 19 на Закона за нормативните актове5. За този вид субсидии ще трябва да се прави оценка на целесъобразността и ефективността от изразходването на публични финанси. Следва изводът, че при предоставяне на субсидии в течение на финансовата година ще изисква допълнителна работа за изработване на тази оценка, за което е необходимо време за изработка и обсъждане в МС/ОС, както разходи за хонорари на експерти.

Субвенция ( от латински subventio — оказване на помощ )
Според различни дефиниции субвенцията е – оказване на финансова помощ помощ със средства от държавния или общинските бюджети. Под бюджетна субвенция3 – сума, предоставяна безвъзмездно от държавния бюджет, но при определени условия. А съгласно т.7 на §1 от Допълнителни разпоредби на Закона за устройство на държавния бюджет: “Бюджетна субвенция" е сумата, предоставяна безвъзмездно от държавния бюджет под определено условие“2. В Закона за публичните финанси няма дефиниция за субвенция. От горното и на база на анализирани практики следва, че:
- Субвенция се изразява само във финансова помощ в парични средства;
- Субвенцията е целева и срочна. При неспазване на тези условия средствата се връщат в съответния бюджет;
- Към условията може да има условие за възмездност. Тази възмездност може да бъде от 0 до 100%, което е в зависимост от:
o   дали субвенцията ще доведе до измерим, доказуем и постижим финансово-икономически ефект;
o   дали финансовата помощ ще доведе до измерима и доказуема обществена полза;
- Условията при които се предоставя субвенцията може да се оформят в договор между бенефициента и Министерството на финансите, респ. кмета на база решение на Общинския съвет;
- При предоставяне на субвенция чрез договор:
o   паричните средства остават в актива на предоставящия – Министерство на финансите или Общината за срока на договора, тъй като условията имат силата на възмездност;
o      Възмездността е ограничена същевременно действието на Закона за държавните помощи и не би трябвало да се търси разрешение (дерогация ) от Европейската комисия;

Изводи:
1. Субсидията може да:
- се разглежда кото финансов наркотик за потенциалните бенефициенти,;
- доведе до разхлабване на финансовата дисциплина, т.е да има стабилизиране дейността на бенефициента;
- доведе до нарушаване на конкуренцията и затова в повечето случаи се изисква съгласуване размера и предназначението й с Европейската комисия;

2. Договорната форма за предоставяне на субвенция:
- позволява много по-прозрачно и аргументирано да се прилага чл. 10. (1) от ЗУДБ „ С държавния бюджет се определят необходимите парични средства за изпълнение на държавните функции и задачи при спазване принципите на законосъобразност, икономичност, ефективност, ефикасност и публичност.“2
- Позволява и изисква да се използва Ръководството на Европейската комисия за оценка на инвестиционни проекти по „Разходи-ползи“ за оценка на обществено-икономическия ефект от използването на публичен финансов ресурс;
- пряко кореспондира със Закона за публично-частно партньорство при съфинансиране с частен капитал решаване на проблеми от обществен интерес независимо от приложимата форма – партньорски договор или създаване на съвместно дружество между публичния и частния партньор;
- възпрепятства да се използва за политически цели;
- позволява по-лесно да се контролира процеса при нейното използване;
Субвенцията е по-предпочитания подход при предоставяне на финансови помощи на сектори от националната икономика. Така например в Германия за 2015г. са предоставени 186 млрд евро6 ( 2100 евро на жител) като субвенции, като докладът на Правителството пред Парламента за неговия мандат 2013 – 2016 г. е в обем от 356 страници7. Ефектът от изразходването на публичен финансово ресурс подлежи на задълбочен анализ и контрол не само от Парламента, но и от обществото.

Заключение:
            Субвенцията по рядко се използва в българската практика за разлика от международната. Но и двете форми на финансова помощ - субсидията и субвенцията имат място при използване на публични ресурси за провеждане на социално-икономическа политика.
Необходима и желателна промяна:
- в структурата на бюджета като на отделен ред се изведе общата сума на публичен ресурс и на тази по линия на Европейските фондове. Освен това сумата следва да бъде разбита съответно:
o  като субсидия и субвенция;
o  да се внася на всеки 2 години в Министерския съвет и в Общинските съвети отделен доклад8 за ефекта от предоставянето на публичния ресурс чрез субсидия и субвенция, защото този ресурс е за сметка на държавния и общинските  бюджети, а на тях се крепи благоденствието на българския народ. Това ще позволи за по-голяма прозрачност за целесъобразността и ефективността от изразходването на публичен ресурс. Това в най-голяма степен се отнася по отношение изразходването на финансовия ресурс, предоставян по линия на Европейските фондове като субсидии за селското стопанство и за което България често е критикувана от Европейската комисия9.
- целесъобразно е по-активно да се използва формата на субвенцията, за да се увеличи вниманието и отговорността при изразходването на публичен ресурс, като размера на този ресурс се подложи на детайлен анализ по критерии, въведени в международната практика, а само да се прилага оценка на въздействието. Причината е, че при обсъждането на Закона за нормативните актове, не се прие предложението в формулярите да се включи и изискването за оценка на въздействието на нормативния акт върху съответния бюджет;
- следва в тълкуването и съдържанието на понятията да се дефинира по-точно условията за тяхното прилагане и критериите, при които да се предоставя публичен ресурс като размер и цел. В тази връзка да се разработи и стандартизиран формат на договора за предоставяне на субвенции.

29.05.2017 г.                                         Д-р инж. Александър Трифонов
------------------------------------------------------------------------------------------------------
1. Г. Вулджев, Финансово състояние на държавните предприятия в България, 19.08.2016, ИПИ, http://ime.bg/bg/articles/novo-izsledvane-na-ipi-finansovo-systoyanie-na-dyrjavnite-predpriyatiya-v-bylgariya/
 2.  Закон за устройство на държавния бюджет, 15 Юли 2011г .
3. Лекции по Бюджетно право, http://www.bg-pravo.com/2010/01/24.html
4. Закон за публичните финанси, 07Юни 2016 г.
5. Закон за нормативните актове, 03 Май 2016 г.
6. Spiegel online. Deutschland zahlt so viele Subventionen wie nie,2016,  http://www.spiegel.de/wirtschaft/soziales/subventionen-deutschland-zahlt-168-milliarden-euro-so-viel-wie-nie-a-1123385.html
7. Deutscher Bundestag Drucksache 18/5940, Bericht der Bundesregierung über die Entwicklung der Finanzhilfen des Bundes und der Steuervergünstigungen für die Jahre 2013 bis 2016 (25. Subventionsbericht,  02.09.2015, https://www.bundesfinanzministerium.de/Content/DE/Standardartikel/Themen/Oeffentliche_Finanzen/Subventionspolitik/2015-08-26-subventionsbericht-25-vollstaendig.pdf?__blob=publicationFile&v=2

8. D. Dickertmann, St.Reichert, Subventionen, staatliche Beihilfen, 2011, http://www.kas.de/wf/de/71.10952/

9. Süddeutsche Zeitung, Wie sich Osteuropäer Milliarden entgehen lassen, 12. August 2013,  http://www.sueddeutsche.de/wirtschaft/foerdermittel-der-eu-wie-sich-osteuropaeer-milliarden-entgehen-lassen-1.1744369

Няма коментари: