вторник

Златната концесия за Крумовград



КОНЦЕСИЯТА ЗА ЗЛАТО В КРУМОВГРАД
/ ВЪПРОСИ КЪМ БЪДЕЩИЯ МИНИСТЪР НА ЕНЕРГЕТИКАТА И НОВИЯ ПАРЛАМЕНТ/
            Тези дни се очаква да започне изливането на бетон за изграждането на мината за добив на злато в райна на Ада тепе в Крумовград. От м. август 2016 г. когато беше предоставена лицензията на добив на злато в този регион на известната компания „Дънди прешъс металс“ ( ДПМ ) в печата се появиха положителни публикации, без анализ на ползите и за обществото, респ. за бюджета на държавата. А за този анализ трябва да има отговор на следните въпроси:
            1. Защо договорът за концесия е за срок от 30 години докато в Техническия доклад ( KRUMOVGRAD GOLD PROJECT, Ada Tepe Deposit, Bulgaria, Definitive Feasibility Study 43-101 Technical Report - January 11, 2012)  срокът за експлоатация, респ. изчерпване на ресурса е около 10 години, а срокът за откупуване на инвестициите е 2-3,3 години? В последното уточнение от м. юни 2016 г. компанията декларира срок на експлоатация 8 години и срок за откупуване на инвестициите 2,4 години.

2. Защо при:
- почти 2 пъти по-високо съдържание на злато в сравнение с находището в Челопеч 4- 7гр./т. ( записани средно 4,04 гр./т, при доказани 5,39 в Техническия доклад), съответно и сребро 1,9 – 3,5 ( записано  средно 2,2 гр/т при доказани 2,82);
- по-висок рандеман при извличане на злато  - 85% и при сребро – 70% в сравнение с находището в Челопеч;
- съдържанието на арсен в рудата е незначително( няма);
концесионното възнаграждение, което ще изплаща „Дънди прешъс металс“ е 1,44% при 1,5% при Челопеч? В самото Проучване компанията е заложила 2,30% ( от брутната стойност на добитата руда) и за срока на договора да плати на българската държава 22,7 мил. долара ( приходите за ДПМ ще бъдат около 986 мил. долара).  При КВ от 1,44 би трябвало брутната стойност да бъде 1,6 млрд. долара.
2.1 Къде е отишла разликата от почти 1 % и в размер на около 10 мил. долара?

3. Защо при вътрешна норма на възвращаемост (IRR) между 31 и 43% от Предварителното проучване в пресата се съобщава цифрата 25%. ( в актуализирания бизнес-план тя е 24,8%). Коя е истинската IRR и коя стойност е записана в лицензионния договор и на каква база е изчислена тя?

4. Как ще се защитят интересите на държавата и обществото, при това неизгодно разпределение на приходите от експлоатацията на общонародната собственост – подземните богатства 22,7 мил. долара за държавата и 528 мил. долара за концесионера за срока на договора ( на база декларирана печалба, а каква ще бъде истинската?). Практически този договор повтаря и дори е по-неизгоден в сравнение с договора за Челопеч (34 млн. лева за  концесионни такси при печалба на "Дънди" от 1.5 млрд. долара  за 3-те години – 2011-2013, обект на одит), за който Сметната палата в одитния си доклад от 06.07.2016 г. констатира, че концесията е неизгодна за държавата. Отразени ли са в договора за Крумовград препоръките на Сметната палата за коригиране и отстраняване  на негативни практики в договора за челопеч?
4.1 Как ще се контролира приходите на концесионера, за да може златото на международния пазар, при установяване на по-високо съдържание ( над средното ) на злато в добитата руда и по-високо качество на крайния продукт ли? Запазен ли е текстът от договора за Челопеч: 14/ Размерът на концесионното възнаграждение, което КОНЦЕСИОНЕРЪТ заплаща за металите мед, злато и сребро, определено в ал. 12, не може да бъде увеличаван по каквито и да било причини, освен ако за това се постигне изрично писмено съгласие между страните по концесионния договор. В случай на изменения в законодателството, които имат за последица изменение на дължимото концесионно възнаграждение, страните незабавно, на добра воля, ще ги обсъдят, за да решат дали се налага изменение с оглед запазване баланса на икономическите им интереси, постигнат с действащия концесионен договор.“?
4.2 В актуализирания бизнес-план на компанията от м. юни 2016 г. не са включени разходите за концесионно възнаграждение. Откъде те ще бъдат платени на държавата или компанията не смята да ги плаща?
4.3 В Предивестиционното проучване оперативните разходи са в границите 35-43дол/т., а в актуализирания план скачат на 404дол./т. Не се ли крие по този начин допълнителна печалба? Как са аргументирани тези разходи в концесионния договор?

5. Общите инвестиции са за около 253мил. долара и е нормално да бъдат върнати за около 2-3 години при годишни приходи от около 100 мил. долара. Явно изнесените по-горе данни са впечатлили Европейската инвестиционна банка и тя е предоставила ресурс в размер на 43 мил. долара, навярно при добра лихва. Защо българската държава, респ. Българската банка за развитие не е взела също така участие, за разлика от  „Уникредит Булбанк“? Защо чужди банки трябва да печелят от българските подземни богатства?

6. В Преднивестиционното проучване на компанията са предвидени разходи за рекултивация на терена след дейността на концесията в размер на 13,5 мил. долара. В актуализирания бизнес-план те са намалени на 6 мил. долара.  Каква е сумата, заложена в концесионния договор (ако няма такива) и колко ще струва тази дейност на държавата, респ. няма ли тя да излезе на загуба от тази концесия след нейното приключване.
Тези въпроси не се анализират от медиите, а се съобщават услужливо само факти като инвестиции и заети лица при строителството и експлоатацията. По този начин се скрива истината от обществото, а то е собственик на подземните богатства на държавата България.


Изводи:
1. Явно продължава ограбването на българската държава, защото досега няма информация дали са изпълнени препоръките на Сметната палата в одитния доклад от действащия  в периода юли- ноември 2016 г. министър на енергетиката, нито от служебния такъв ( ноември 2016-април 2017 г), а именно: „Въз основа на направените констатации и изводи в настоящия одитен доклад се дават следните препоръки на министъра на енергетиката: 1. Да се разработи финансово икономически анализ на концесията и да се предприемат действия за постигане на икономически баланс между ползите и рисковете за държавата и концесионера.
На основание чл. 50, ал. 2 от Закона за Сметната палата в срок до четири месеца от получаване на настоящия доклад министърът на енергетиката следва да предприеме мерки за изпълнение на препоръките и да уведоми писмено за това председателя на Сметната палата.“ Срокът е изтекъл на 07.11.2016 г.!!!

2. Вследствие на такова поведение на министрите към препоръките на Сметната палата едва ли:
2.1 ще  се приложи единен концесионен режим в страната, тъй като концесиите за подземни богатства са извън него в предлагания вариант на Закон за концесиите, на който Президентът наложи вето;
2.2 ще се предприемат действия за коригиране на негативните констатации  в договора за Челопеч както следва:“Изменението на ЗПБ (обн. ДВ, бр. 70 от 08.08.2008 г.) не е в интерес на концедентите по концесионни договори, сключени преди влизането му в сила. При запазването на процентния размер на КВ, определен в КД (1,5 на сто) и с неприлагането на променената през 2007 г. методика за определяне на КВ, обвързана с рентабилността на дейността на концесионера, за одитирания период (2011г. - 2013 г.) концедентът е лишен от възможността да получи по-високо КВ, което се отразява негативно на ползите за държавата, имайки предвид дългият срок на концесията.
По отношение на вече сключени концесионни договори, не е постигнат ефекта, който се цели с изменението на Методиката, за по-справедливо разпределение на ползите между концесионера и концедента.“

Заключение:
Предстои да видим дали Новата коалиция „ГЕРБ – Обединени патриоти“ ще работи в интерес на народа ( „ще се ръководи от интересите на народа“ съгласно клетвата) или ще милеят повече за властта и за собственото си, а не за народа благополучие.

30.04.2017

                                                           Д-р инж. Александър Трифонов
 http://www.duma.bg/node/145462

Няма коментари: