ВЪПРОСИ КЪМ ЕДНА
СНИМКА
(Докато Европа се старае - България нехае)
Предизборната кампания включва различни
прийоми за привличане вниманието на избирателите. И аз като гледам тази снимка се питам:
1. Защо чак сега тези лица се сещат за възможностите на плана Юнкер, респ. Европейския фонд за стратегически инвестиции-ЕФСИ. Още на 5.06. 2016 г., след като в края на 2014 г. е отхвърлен от Европейската комисия списъкът от 18 проекти от България, г-жа Павлова установява, че този план е предназначен основно за частни фирми. На 16.04.2015 г. зам.председателят на Европейската комисия Юрки Катайнен заяви:“ Държавите няма да участват в разпределянето на средствата или оценяването на проектите“. Лишава се родната държавна бюрокрация да се разпорежда с този ресурс и затова почти 2 години няма инициатива от Правителството на ГЕРБ да се възползва от тази възможност. В политическата програма на ПП ГЕРБ няма нито един ред, че ще се използва този механизъм, а устните обещания и такива мероприятия нямат задължителна обвързаност.
1. Защо чак сега тези лица се сещат за възможностите на плана Юнкер, респ. Европейския фонд за стратегически инвестиции-ЕФСИ. Още на 5.06. 2016 г., след като в края на 2014 г. е отхвърлен от Европейската комисия списъкът от 18 проекти от България, г-жа Павлова установява, че този план е предназначен основно за частни фирми. На 16.04.2015 г. зам.председателят на Европейската комисия Юрки Катайнен заяви:“ Държавите няма да участват в разпределянето на средствата или оценяването на проектите“. Лишава се родната държавна бюрокрация да се разпорежда с този ресурс и затова почти 2 години няма инициатива от Правителството на ГЕРБ да се възползва от тази възможност. В политическата програма на ПП ГЕРБ няма нито един ред, че ще се използва този механизъм, а устните обещания и такива мероприятия нямат задължителна обвързаност.
2. Защо предоставените от държавния
бюджет за 2016 г. 873,2 мил.лева на Министерството на регионалното развитие и
благоустройството съгласно т. 4.1 „За управление на държавната собственост чрез
концесиониране и публично-частно партньорство“ не беше направено нищо. Или
е направено, но незнайно за обществото. А планът Юнкер предвижда именно да се
привлекат публични финанси за подпомагане на частни инициативи за техния
устойчив и проспериращ растеж. Предпочитана форма е публично-частно
партньорство, а правителството на ГЕРБ побърза да отмени този закон. Опита се
да въведе т.н. „несамофинансиращи се концесии“, за да може законово да се
източва държавния бюджет, а така също и общинските бюджети в полза на „привилегировани“
или „щедри“ концесионери. По този начин просперираща икономика трудно ще се
изгради, но пътят към колонизиране на държавата чрез концесиониране на
публичната собственост за договорим и спекулативен период от време е широко
открит.
3. Защо не се използва опита на
другите европейски страни в насочването на ресурса на ЕФСИ и националния
капитал – публичен и частен за подпомагане и/или изграждане на проспериращи
национални производствени мощности, чрез които:
- поне част от националната икономика
да не бъде зависима от глобализиращи компании и организации;
- националната икономика да има свое
лице, с което да се гордее, а не да работи основно на „ишлеме“, тъй като по
този начин се изнася повече национален доход;
От анализа на одобрените проекти за
финансиране чрез ЕФСИ се вижда, че:
- секторното разпределение е както
следва:
·
23%
са проекти в областта на енергетиката;
·
21%
са проекти в научно-изследователска и развойната дейност ( НИРД);
·
10% - проекти в цифровата икономика;
·
8%
транспорт;
·
4%
социална инфраструктура;
·
4%
околна среда и ресурсна ефективност;
Останалите 30% са за
финансиране на малкия и среден бизнес, от което са се възползвали удачно и
своевременно български банки, а чрез тях и около 700 МСП в България.
-
Максималното
участие на Европейския фонд за стратегически инвестиции е до 50% като делово
участие или гаранционно осигуряване на проектите (http://www.eib.europa.eu/efsi/efsi-projects/index.htm).
Останалите 50% се осигуряват от публични и частни инвестиции, а при
представените български проекти търсят финансиране в рамките 99 – 60%. Явно не се разбира, че планът иска да
активизира публичния и частния капитал в страните-членки, да привлече до15 пъти
повече капитал в сравнение с предоставения от ЕФСИ. Това не е грантова схема, с
която бяхме свикнали. А всеки вложен капитал иска своята възвращаемост, т.е
проектите трябва да гарантират такава, в противен случай няма шанс за такива
проекти;
-
21%
от проекти са в областта на изследователската и развойната дейност, тъй като е
гаранция за икономически растеж. От списъка на приетите проекти се вижда, че в около
50% от проектите е постигнато споразумение между няколко държави в ЕС за
решаване на конкретни научно-технологични проблеми. Къде е специализацията на
България в рамките на региона? Няма и
споразумения на правителствено ниво за НИРД в конкретни направления, от
резултатите на която да се възползват национални фирми. А има български
патенти, оценката на които е в порядъка на милиарди левове, но държавата не
иска да се интересува от тях. Демагогското обяснение за това с принципите на
пазарната икономика не кореспондира с политика на такива страни като Япония,
Германия, които поддържат по всякакъв начин иновативните фирми и иноваторите.
4. Защо Министерството на енергетиката не изпълни препоръката
на Сметната палата от одитния й доклад ( № 0400001414) относно
договора за концесия на находището Челопеч въз основа на заключението й, че той
„не е достатъчно ефективен“, а именно: „1. Да се
разработи финансово икономически анализ на концесията и да се предприемат
действия за постигане на икономически баланс между ползите и рисковете за
държавата и концесионера.“ По този
начин ли ще продължи да се управлява безхаберно общонационалната собственост и
отношението към заключенията на контролните органи? Игнориращото поведение на
властимащите към тези органи поражда недоверие и подозрителност към обещанията
за прозрачност и публичност при евентуално бъдещо управление на известната
политическа партия.
5. Защо вместо да се инвестира в общинска икономика (
в т.ч. и по линия на ЕФСИ ) Министерството на финансите продължава практиката
да предоставя субсидии на общините, което позволява да се прилага политически
отенък относно размера, респ. политически рекет спрямо
непослушните/инакомислещите/друговерци. По този начин се задълбочава спиралата
на общинския дълг-http://www.minfin.bg/bg/page/1127 и достига към м. ноември
2016 г. на 1,2 млрд.лева. В бюджета за 2017 г. са предвидени само 152 мил. за
капиталови разходи за 264 общини ( от общ размер на субсидиите от 2,7 млрд.
лева). За какво ще стигне тази сума – за поддържане на общински пътища,
училища, детски градини и т.н. и т.н.? Как ще се реализират тогава
„несамофинансиращи“ се концесии при тази задлъжнялост на общините.? Или това е
подход чрез общиниски концесии да се подчини държавния бюджет на
„доброжелателни“ концесионери. Не е ли това опасност за икономическата
сигурност, респ. националната сигурност на държавата?
Изводи:
1. Демагогията на ГЕРБ в името да вземе отново властта
ще се засилва.
2. Без ясна визия за икономическото бъдеще на
България, но не като проценти и относителни показатели, а като реални цифри за
увеличаване на производствени мощности в приоритетни за страната области и с използването
на достиженията на българската научна и иновативна мисъл неефективни ще бъдат
инициативи за решаване проблеми в образованието, демографската криза и
балансираното регионално развитие.
3. Продължава да робува поредното правителство на
чужди парадигми, на съвети на хищни финансови институции вместо да търси защита
на националния интерес и просперитет. Навярно дяволската същност на парите и
богатството, завлядява всеки, който влезе в лоното на държавната администрация.
4. Докато Европа се старае - България нехае.
Заключение:
Едва ли тази снимка ще отговори на поставените
въпроси, но може би:
-
някое от лицата
на нея ще се престраши да отговори;
-
читателите сами
ще си дадат отговор, както ще направя и аз самият;
Чудеса се случват, но нека на тези избори те бъдат в
полза на обществото.
20.02.2017
Д-р
инж. Александър Трифонов
http://www.duma.bg/node/141513
http://www.duma.bg/node/141513
Няма коментари:
Публикуване на коментар