петък

Водната концесия



Ще се вгорчи ли водата за софиянци?
          „Концесионерът на "Софийска вода" - френската "Веолия", поиска повишение на цените от около 30%. От КЕВР впоследствие обясниха, че са постигнали "намаление" и регулаторът предложи поскъпването да бъде "само" 18%. От комисията обясниха, че преработеният вариант ще бъде разгледан на ново закрито заседание. Предстоящото шоково увеличение породи серия от критики, а от Столичната община, която също има дял от концесията, обявиха, че то не е икономически обосновано. Причината е, че от ВиК дружеството мотивират искането си с рязкото понижение на потреблението в София.
Във върнатия доклад бе посочено, че през 2017 г. цената на водата в София трябва да стане 2.158 лв. с ДДС за кубик, при 1.82 лв. в момента. Поетапно увеличение бе предвидено и за следващите четири години. Целта е през 2021 г. столичани да плащат 2.69 лв. за кубик с ДДС, или с 47% повече спрямо сега. В доклада на регулатора се посочва, че и новата цена е далеч от т.нар. социална поносимост, която за 2021 година е изчислена на 11.44 лв. за кубик В. Сега, 1.03.2017 г.
                Непочтен пазарлък на гърба на населението. Колко е поносимата цена – безумие на бюрократската мисъл. На 27 март  2013 г.  шефът на „Веолия уотър” Етиен Пети поиска от регулатора ДКЕВР да му одобри скок в цената на водата от 15%, защото месечната сметка на софиянци била равна на 2 кг. свинско месо. Скрита зад „Софийска вода“ АД тази компания смуче парите от софийските данъкоплатци. Срещу своите 23% в „Софийска вода“ АД Софийска община досега тя не е получила нито един лев от печалбата на дружеството (в. Атака, 10.07.2016 г.). Това е и констатация още в одитния доклад на Сметната палата от 15.09.2005 г. за периода 1998 – 31.12.2003 г.   В Решение № 3 на СОС по Протокол № 51 от 30.11.1998 г. за откриване на процедура за предоставяне на концесия не е включен един от задължителните реквизити съгласно чл. 9, ал. 2, т. 3 от Наредбата на СОС за предоставяне на концесии от 1997 г.– вид, размер и начин на плащане на цената на концесията.“
            Избраната компания за мониторинга на концесията ( до 2006 г.) – „Омонит“ ООД ( независимо, че хонорара й е за сметка на приходите от концесията)  установява в доклад от декември 2005 г. 31 нарушения в дейността на концесионера, което е основание за прекратяване  на концесионния договор, като докладът е представен  пред Парламентарната комисия за борба с корупцията и пред столичния кмет Бойко Борисов. Кметът Бойко Борисов е бил заявил пред националната телевизия, че той „води интензивни преговори със „Софийска вода“ и има усещането, че те ще приемат всичките ни 15 условия за предоговаряне на концесията. Ако това не стане, ще я развалим” Хубави думи, но резултатът е друг. На 15.01. 2009 г. по решение на СОС договорът е продължен, независимо, че няма намаление на загубите от питейна вода. Слуховете за дипломатически натиск остават непроверени.
Ако пресметнем, че средно печалбата е 80 мил. лева на година (   в годините се е движела от 37 до 172 мил. лева) от 1999 г. се получава, че Софийска община е подарила на концесинерите  общо около 300 мил. лв .    ( съответно на „Интернешънъл уотър“ и „Юнайтед Ютилитис“( встъпила като правоприемник на концесията през 2003 г.).  - около 200 мил.лева, а на „Веолия уотър“  -  около 100 мил.лева, а може би и повече ).   Срещу това няма заложеното в концесионния договор намаляване загубите по водопреносната мрежа от 60% до 30%. В момента загубите са около 48%.
И всичко това става със знанието на Правителството и с решението на Столичния общинския съвет ( СОС ), с което „Веолия уотър“ встъпва в правото на концесионер на мястото на „Юнайтед Ютилитис"  през 2010 г. , без да се променят условията на концесионния договор. Единствено, което се спазва е увеличението цената на услугата.
         0,43 лв/куб.м.-  в 2000 г., а концесията се печели с цена 0,405 лв/куб.м. за целия период на договора.  Т.е нарушение на договора още през първата година от концесията.
1,40 лв./куб.м.- в  2009 г.
1,82 лв./куб.м - в момента;
Цената, която плаща „Веолия уотър“ МОСВ и НЕК за добив на вода от язовир „Искър“ за 1 куб.м. вода е 0,02 лв.,  а столичани плащат 91 пъти по-скъпа вода.
Според информация от Медиапул от 28.01.2016 г. „В средата на януари председателят на КЕВР Иван Иванов обяви, че вдигането на цените на водата ще започне от януари 2017 г. във връзка с одобрените от правителството нови наредби за качеството и за цените на ВиК услугите. По думите му това ще става с одобряването на новите 5-годишни бизнес планове на операторите. За София определения таван на "социално поносимата" цена на водата е 5.50 лв., но Иванов обясни, че тарифите ще са доста по-ниски от него. 
С писмо от декември 2015 г. Столична община е изискала от КЕВР пълна регулаторна проверка на "Софийска вода", като е обърнала внимание на комисията да прецени до колко концесионерът докладва за намаляване на загубите на вода и дали отчетените резултати по този показател са реални“.

         Изводи:
         1. Явно издевателството с цената на водата за столичани ще продължи, то е запланувано, т.е. запланувана е печалбата на „Веолия уотър“ и ако договорът с нея бъде анулиран, ние ще трябва да си платим тази печалба, независимо, че концесионния договор е сключен при съвсем различни условия.

         2. Предложеният вариант за увеличение на цената ще бъде разгледан на 6.03.2017 г. на закрито заседание. Защо на закрито навярно, за да:
         - не станат публично достояние неправомерните разходи на ръководното тяло на „Софийска вода“ АД, разбирай разходите                        ( възнаграждения, хонорари и други) за представителите на „Веолия уатър“. Навярно продължва практиката „Софийска вода“ АД да сключва договор с майката за оказване на консултански услуги. Съгласно Приложение „А“ на такъв договор с Юнайтед Ютилитис",  „Софийска нода“ АД е трябвало да плаща на фирмата-майка в САЩ всяка година 250 000 щ.долари, като тази сума се е индексирала с процентно изменение на индекса на потребителските цени в САЩ и наказателни лихви ако се забави изплащането на тази сума след договорената дата. Освен това съгласно Приложение „Б“ „Софийска вода“ е трябвало да се покриват разходите на наетия персонал освен хонорара от 8500 долара/седмица като: самолетни билети, за настаняване, вкл. и на лицата на тяхна издръжка( разбирай съпруга, деца), за храна, визи, лицензии за пребиваване, за обучение и т.н. Освен това за концесионерите на „Софийска вода“ са:
- предоставени гаранции от Софийска община за взети от концесионера кредити;
- допълнителни инвестиции в милиони по програма „ИСПА“ и ОП“Околна среда“;
- Правото да се заприходяват в активите на „Софийска вода“, изградени от юридически и физически лица обекти на ВиК инфраструктура, без да им се заплаща, съгласно Наредба за управление на общинската собственост на Софийска община от средата на 2005 г.
Типичен пример как се се източва печалбата от концесионера в ущърб на държавата и населението на Р България:
         - Ангажименти на „Веолия уотър“ за оказване на „специални“ услуги на структури, лица, (разбирай подкупи).
         Иначе няма основание защо такъв проблем трябва да се разглежда на закрито заседание на КЕВР.

         3. Тази практика би продължила, ако не беше ветото на Президента, тъй като в отменения закон беше заложено:
         - експлоатационните разходи да не се контролират, право на концесионера да ги предоставя като обем и в разбивка;
         - възможността да се изменя концесионния договор по всяко време при нарушаване на „икономическия баланс“ и предлагане на „социално-приемлива цена“ - понятия, които не са обяснени като съдържание и доказване. От това следва, че с тях може да се спекулира в полза на концесионера;
         - работа само с прогнозни, а не с реални и доказуеми цени и параметри;
         - неспазването на процедури и неправилна оценка за стойността на концесията се наказва виновното длъжностно лице с глоба от 50 000 лева максимум. Нищо в сравнение с щетата за държавата, респ. за осигурената печалба за концесионера. А като се има предвид, че договорите ще се подписват след решение на колективен орган, а за тях няма наказателна отговорност, то корупцията ще продължи да властва.

         4. Явно корупционна практика силно е вилняла при тази концесия, защото независимо от:
         - констатациите на Сметната палата от 2005г. за нарушение в процедурата и параметрите на концесията;
         - одиторският доклад на компанията KPMG от 2003 г. с предложение да се прекрати концесионния договор;
         - констатациите за нарушения при изпълнението ангажиментите на концесионера в докладите на „Омонит“ ООД ( за тези доклади кмета на Столична община не е информирал Столичния общински съвет, което е регистрирано в Годишния доклад за граждански мониторинг върху дейността на СОС 2004-2005 от Институт отворено общество София);
         не се предприемат никакви опити за прекратяване на концесионния договор или неговата корекция с действащия закон за концесии.
          
         5. Неясно, неразбираемо и подозрително е, че:
         - Омбудсманът на Р България не взема отношение по този казус;
         - Сметната палата не е извършила проверка на този концесионен договор от 2005 година досега;

         Столичани не са стадо овце за постоянно стрижене чрез увеличение на данъци и такси в услуга на концесионерите.  Но дано това по-бързо се разбере и да дойде 3-ти март в отношенията с концесионерите и публично-частните отношения да станат въплащение за коректно и взаимоизгодно сътрудничество между публичната власт и частния капитал.

3 март 2017 г.
                                                                  Д-р инж. Александър Трифонов
 http://www.duma.bg/node/142337

Няма коментари: