петък

Заплахата с ветото на Президента



„Кръв ще се лее“ в България заради ветото на Президента
Сега ни чака "кърваво писмо от Брюксел". Това заяви експремиерът и лидер на ГЕРБ Бойко Борисов във връзка с наложеното вчера вето върху Закона за концесиите от президента Румен Радев.      
Предупреждението си Борисов отправи по време на пресконференцията, на която партията представя приоритетите си в предизборната програма.“ Нюс.бг,03.02.107 г.
Информацията от Европейската комисия от 8 септември 2016 г. относно „Процедури за установяване на нарушение от месец декември: основни решения“ в раздела Обществени поръчки гласи: Комисията иска от 15 държави членки да транспонират новите разпоредби на ЕС в областта на обществените поръчки и концесиите“ и по-конкретно: Европейската комисия изпрати днес мотивирани становища до 15 държави членки, като поиска от тях да транспонират изцяло в националното си законодателство една или повече от трите нови директиви относно обществените поръчки и концесиите (а именно Директиви 2014/23/ЕО, 2014/24/ЕО и 2014/25/ЕО). Засегнатите държави са:  Австрия (3 директиви), Белгия (3), България (1), Естония (3), Ирландия (1), Испания (3), Кипър (2), Латвия (3), Литва (3), Люксембург (3), Португалия (3), Словения (1), Финландия (3), Хърватия (3) и Швеция (3). Всички държави членки бяха длъжни да уведомят Комисията за транспонирането на новите разпоредби за обществените поръчки до 18 април 2016 г. В срок от два месеца посочените 15 държави членки трябва да уведомят Комисията за мерките, които са предприели за привеждане на националното си законодателство в съответствие с правото на ЕС.
Състояние по транспониране на директиви към 8 септември 2016 г.1
Държава
Обществени поръчки
2014/24
Директива за договори за комунални услуги
2014/25
Директива за концесии 2014/23
Австрия
До 6 юни 2016
До 6 юни 2016
До 6 юни 2016
Белгия
До 20 ани 2016
До 20 ани 2016
До 20 ани 2016
България


До 6 юни 2016
Хърватия
До 24 май 2016
До 24 май 2016
До 24 май 2016
Кипър

До 24 май 2016
До 24 май 2016
Чехия
До 24 май 2016
До 24 май 2016
До 24 май 2016
Дания
На 1.01. 2016
Неизвестно
Неизвестно
Естония
До 24 май 2016
До 24 май 2016
До 24 май 2016
Финландия
До 24 май 2016
До 24 май 2016
До 24 май 2016
Франция



Германия



Гърция
До 24 май 2016
До 24 май 2016
До 24 май 2016
Унгария



Ирландия



Италия


Латвия
До 24 май 2016
До 24 май 2016
До 24 май 2016
Литва
До 24 май 2016
До 24 май 2016
До 24 май 2016
Люксембург
До 24 май 2016
До 24 май 2016
До 24 май 2016
Малта
До 24 май 2016
До 24 май 2016
До 24 май 2016
Холандия



Полша
До 24 май 2016
До 24 май 2016
До 24 май 2016
Португалия
До 24 май 2016
До 24 май 2016
До 24 май 2016
Румъния
До 24 май 2016
До 24 май 2016
До 24 май 2016
Словакия



Словения


До 24 май 2016
Испания
До 24 май 2016
До 24 май 2016
До 24 май 2016
Швеция
До 24 май 2016
До 24 май 2016
До 24 май 2016
Великобритания



Легенда
    Транспонирани до 18.04.2016 
 Транспонирани след 18.04.2016
  Не са транспонирани до .........

Какви изводи, констатации и възможни реакции биха могли да се направят на база на гореизложеното:
1. Република България не е единствената страна-членка , която не е транспонирала Директива 2014/23 ( за концесиите), но е спазила изискването относно Директиви 2014/24 и 2014/25. и в много по-благоприятна позиция спрямо такива страни като Швеция, Испания, Румъния, Полша, Финландия Австрия и т.н. Едва ли тези страни искат да саботират Европейската комисия. Следва, че в изброените по-горе директиви има постановки, които не отговарят на националните интереси, обичаи  и правила.

2. Подходът на отделните страни е различен, например:
Франция  - Директива 2014/23 е въведена с наредба № 2016-62  от 29.01.2016 г. (поднормативен акт) като се запазват 3-те вида договори – за обществени поръчки, за концесии и за публично-частно партньорство;
            Унгария – и 3-те директиви са въведени в Закона за обществени поръчки на 18.04.2016 г., като са дефинирани праговете за доставки и концесиите за строителство и услуги;
            Германия – Директивата е въведена на 18.04.2016 г. с Наредба за възлагане на концесии  (Konzessionsvergabeverordnung), а във всяка провинция има специализирана институция за публично-частно партньорство ( РРР). Основните измененения са нанесени в действащия Закон за ограничаване на конкуренцията;2
            Великобритания – чрез „Правила за концесионни договори 2016 г.);2
            Словакия – Нов закон  за обществени поръчки, концесии, конкурси  за дизайн и мерки за контрол и правна защита, приет на 18 .11.2015 и в сила от 18.04.2016 г.;
            Италия – И трите директиви се транспонират с законадателетен декрет № 50/ 2016 в сила от 18.04.2016 г. и са отнася само за поръчки над праговете, заложени в директивите;
            Хърватия – Изменения в Закона за концесии, действащ от 29.12.2012 г. като има отделен Закон за публично-частно партньорство от 2012 г.;2

3. Като изключение е приемането на нов закон. Съгласно договора за функциониране на Европейския съюз и конкретно чл. 288, ал 3  „Директивата е акт, който обвързва по отношение на постигането на даден резултат от държавите - членки, до която е адресиран, като оставя на националните власти свобода при избора на формата и средствата за постигане на този резултат.” . Следва, че всяка държава има правото да избере формата, чрез която да се постигне съответния резултат за разлика от Регламент, който няма нужда от транспониране. За да се гарантира устойчивост на националното законодателство се приемат нормативни документи, които третират само отличията от постановките на горните директиви, в т.ч. и директива 2014/23. Това гарантира спокойствие и предвидимост в инвеститорите, респ. частните партньори при планиране и реализация на дългосрочни договори.

4. Няма разумно обяснение защо при концесиите се е наложило да се разработва нов закон, при това да се забави неговото приемане от Парламента едва на 24.01.2017. Директиви 2014/24 и 2014/25 са транспонирани чрез изменения и допълнения в Закона за обществените поръчки на 15.04.2016 г. А трите директиви вървят в пакет. Отговор може да се търси в:
- опит за въвеждане на корпоративни интереси от партия ГЕРБ, а именно чрез намаляване на прозрачността – напр. отменяне изискването финансово-икономическият модел да е задължително приложение към концесионния договор;
- Опит да се ограничи общественото обсъждане, да се разчита на ниската активност на депутатите в предпоследния ден на работата на Парламента и да се приемат лобистки текстове, някои от които застрашават икономическата/националната сигурност на страната.

Заключение:
За заплахата от наказателна процедура отговорност носи Правителството на ГЕРБ – 2-та месеца ( ( след 8.09.2016 г. ) изтичат на 8.11.2016 г.  когато то все още е действало, преди да подаде оставка. Затова Партия ГЕРБ би трябвало да даде обяснение за закъснението и как е реагирало на 8.11.2016 г., а не да плаши с „кървави“ писма“.
Поради предстоящи парламентарни избори и липса на действащ Парламент, който да се произнесе върху ветото на Президента, не може да се налагат санкции. Към това трябва да се прибави и изискването на Закона за концесиите да се разработят 2 наредби, без които законът е неприложим. А за тяхната разработка, провеждане на общественото им обсъждане, изработване оценка на въздействието и одобрение от парламентарни комисии, няма време и действащ парламент.
Нормално 2-та месеца да текат след като има ново Правителство и Парламент, а въвеждането на Директива 2014/23 да се направи като поднормативен акт към действащия закон за концесиите, което е възможно в лимитирания срок. В тази връзка служебното правителство може да информира ЕК за създалата се ситуация.
--------------------------------------------------------------------------------------------------
1.  „Implementation of the 2014 procurement directives across EU Member States“,  DLA Piper, June 2016
2. Приложение № 2 „Резюме“ за извършено проучване относно добри практики за транспониране на Директива 2014/23/ЕС за възлагане договори за концесии в други държави-членки на Европейския съюз, към Концепцията за възможните решения относно транспониране на Директива 2014/23/ЕС на адвокатско дружество „Бузева и партньори“.

6.02.2017.                                                                     Д-р инж. Александър Трифонов

 http://www.duma.bg/sites/default/files/pdfs/Duma_033_2017.pdf

Няма коментари: