РОЛЯТА НА ДЪРЖАВАТА ЗА НАЦИОНАЛНА ИКОНОМИКА
Задуха вятърът на избори и започнаха да
се сипят идеи, стратегии, програми, концепции, обещания и розови надежди. Към
момента революционна по отношение на пазарната икономика и ролята на държавата
в нея е инициативата на БСП за създаване на фонд“Индустрия“ и възраждане чрез
него на национална икономика, базирана на национална суровинна база. Благородна,
навременна и респектираща инициатива, но като всички добри идеи при лошо
планиране и изпълнение се превръщат в злокобен инструмент за ограбване на
държавния бюджет. Защото:
Първо: Коя суровинна
база е останала свободна и чака инициативата на поредното правителство. Почти
всички подземни богатства са отдадени на концесии за 35, а има такива и за 41
години.
Второ: Изграждането на
национална икономика без национална суровинна база е възможно във „високите“
технологии. Кои от тези технологии са перспективни и възможни за усвояване биха
могли да подскажат учените от БАН. „Високите“ технологии изискват висококвалифициран
човешки ресурс и пазар за продуктите, произведени на база тези технологии. От
това следва, че преди да се пристъпи към реализиране на тази инициатива, трябва
да се определят приоритетите ( в т.ч. и на база перспективни български изобретения
) и да се подготвят изпреварващо необходимите като специалност и знания
специалисти.
Трето: Как националните
приоритети ще се обвържат с регионалната политика и балансирано развитие на
всички региони на страната? Как ще се оползотворят милионните левове раздадени
в периода 2007-2013 по ОП“Административен капацитет“ и с указанията на МРРБ г.
за разработка на разработка на планове за устойчиво развитие на общините?
Трябва да се съпоставят регионалните с националните приоритети и да се даде
възможност и ресурс на областните управители да реализират на местно ниво
избраната инициатива, съгласувано с експертния потенциал на министерства, БАН,
университети и неправителствени организации-НТС, браншови организации и др.
Четвърто: Как ще се
гарантира, че предоставения от държавния бюджет финансов ресурс за
фонд“Индустрия“ няма да бъде несполучливо изразходван. В бюджета на МРРБ за
2016 г. под т.4.1 бяха заложени 873,2 хил.лева за „Управление на държавната
собственост чрез концесиониране и публично-частно партньорство“. Досега няма
нито депутатско питане, журналистическо разследване или отчет какво се е
случило с тази сума. Едва ли това спокойствие ще има за фонд „Индустрия“ при
изострената политическа обстановка и разпределение на политическото влияние
върху институции, територии и личности. Ще се търси ли съфинансиране от други
източници – ЕИБ, Хоризонт 2020, ЕФСИ, частни инвеститори?
Пето: По какъв начин ще се управлява
фонд“Индустрия“ – като бюрократична институция или като публично предприятие?
Ще работи като финансов инструмент, като инвеститор или като гаранционен фонд.
Как ще бъдат спазени принципите – прозрачност ( недопускане на лобизъм ), честна
конкуренция и икономическа ефективност? Как ще се изразходват средствата на фонд“Индустрия“
( кой ще разработи документацията ), и
при какви критерии? В България има повече лоши практики, отколкото добри. Това
изисква поне 1-2 години времеви хоризонт.
Шесто: Кой и как ще се управляват построените производствени мощности
като държавно/публично предприятие, като концесия или като публично-частно
дружество. Как ще се гарантира устойчивост на правосъдната система и
законодателството за срок поне от 3-5 години, до развитието на пълната мощност
на предприятието?
Изводи:
1. Инициативата е навременна и в правилна
посока, защото за изграждане на силна, конкурентноспособна и независима
национална икономика е необходимо държавата да даде пример. Примерът е в делово
участие в изгражданите производствени мощности, като основното финансиране
поемат доставчици на технологии, на оборудване или компании за мениджмънт и
маркетинг. Това означава, че държавата ще гарантира цикъла до навлизане на
производството в ритмично производство, след което тя може да продаде своя дял,
но вече с печалба на база пазарната му оценка. Държавата влиза в ролята на
предприемач, което ще внесе спокойствие в партньорите за реализиране на тази
инициатива и ще бъде гаранция за прозрачно и прогнозируемо взаимодействие с
публичната власт.
2. Реализирането на тази инициатива изисква
не само много експертна работа от професионален екип, но и гарантиране на
устойчиво законодателство за срока на действието на фонд „Индустрия“.
3. За да не се породи съмнение, че това не
е опит за източване на държавния бюджет и прокарване на лобистски интереси,
фондът би следвало да бъде капиталова мая за привличане на финансов ресурс от
всички възможни източници ( някои изброени по-горе а така също по линия на
„офсет“ договори) и неговото ефективно използване.
4.
Фондът би трябвало да стартира след широка обществена подкрепа и широко
политическо доверие.
Няма коментари:
Публикуване на коментар