вторник

Ролята на държавата за национална икономика



РОЛЯТА  НА ДЪРЖАВАТА ЗА НАЦИОНАЛНА ИКОНОМИКА

Задуха вятърът на избори и започнаха да се сипят идеи, стратегии, програми, концепции, обещания и розови надежди. Към момента революционна по отношение на пазарната икономика и ролята на държавата в нея е инициативата на БСП за създаване на фонд“Индустрия“ и възраждане чрез него на национална икономика, базирана на национална суровинна база. Благородна, навременна и респектираща инициатива, но като всички добри идеи при лошо планиране и изпълнение се превръщат в злокобен инструмент за ограбване на държавния бюджет. Защото:
Първо: Коя суровинна база е останала свободна и чака инициативата на поредното правителство. Почти всички подземни богатства са отдадени на концесии за 35, а има такива и за 41 години.

Второ: Изграждането на национална икономика без национална суровинна база е възможно във „високите“ технологии. Кои от тези технологии са перспективни и възможни за усвояване биха могли да подскажат учените от БАН. „Високите“ технологии изискват висококвалифициран човешки ресурс и пазар за продуктите, произведени на база тези технологии. От това следва, че преди да се пристъпи към реализиране на тази инициатива, трябва да се определят приоритетите ( в т.ч. и на база перспективни български изобретения ) и да се подготвят изпреварващо необходимите като специалност и знания специалисти.

Трето: Как националните приоритети ще се обвържат с регионалната политика и балансирано развитие на всички региони на страната? Как ще се оползотворят милионните левове раздадени в периода 2007-2013 по ОП“Административен капацитет“ и с указанията на МРРБ г. за разработка на разработка на планове за устойчиво развитие на общините? Трябва да се съпоставят регионалните с националните приоритети и да се даде възможност и ресурс на областните управители да реализират на местно ниво избраната инициатива, съгласувано с експертния потенциал на министерства, БАН, университети и неправителствени организации-НТС, браншови организации и др.      

Четвърто: Как ще се гарантира, че предоставения от държавния бюджет финансов ресурс за фонд“Индустрия“ няма да бъде несполучливо изразходван. В бюджета на МРРБ за 2016 г. под т.4.1 бяха заложени 873,2 хил.лева за „Управление на държавната собственост чрез концесиониране и публично-частно партньорство“. Досега няма нито депутатско питане, журналистическо разследване или отчет какво се е случило с тази сума. Едва ли това спокойствие ще има за фонд „Индустрия“ при изострената политическа обстановка и разпределение на политическото влияние върху институции, територии и личности. Ще се търси ли съфинансиране от други източници – ЕИБ, Хоризонт 2020, ЕФСИ, частни инвеститори?

Пето: По какъв начин ще се управлява фонд“Индустрия“ – като бюрократична институция или като публично предприятие? Ще работи като финансов инструмент, като инвеститор или като гаранционен фонд. Как ще бъдат спазени принципите – прозрачност ( недопускане на лобизъм ), честна конкуренция и икономическа ефективност? Как ще се изразходват средствата на фонд“Индустрия“ ( кой ще разработи документацията ),  и при какви критерии? В България има повече лоши практики, отколкото добри. Това изисква поне 1-2 години времеви хоризонт.

Шесто: Кой и как ще се управляват построените производствени мощности като държавно/публично предприятие, като концесия или като публично-частно дружество. Как ще се гарантира устойчивост на правосъдната система и законодателството за срок поне от 3-5 години, до развитието на пълната мощност на предприятието?

     Изводи:
     1. Инициативата е навременна и в правилна посока, защото за изграждане на силна, конкурентноспособна и независима национална икономика е необходимо държавата да даде пример. Примерът е в делово участие в изгражданите производствени мощности, като основното финансиране поемат доставчици на технологии, на оборудване или компании за мениджмънт и маркетинг. Това означава, че държавата ще гарантира цикъла до навлизане на производството в ритмично производство, след което тя може да продаде своя дял, но вече с печалба на база пазарната му оценка. Държавата влиза в ролята на предприемач, което ще внесе спокойствие в партньорите за реализиране на тази инициатива и ще бъде гаранция за прозрачно и прогнозируемо взаимодействие с публичната власт.

     2. Реализирането на тази инициатива изисква не само много експертна работа от професионален екип, но и гарантиране на устойчиво законодателство за срока на действието на фонд „Индустрия“.

     3. За да не се породи съмнение, че това не е опит за източване на държавния бюджет и прокарване на лобистски интереси, фондът би следвало да бъде капиталова мая за привличане на финансов ресурс от всички възможни източници ( някои изброени по-горе а така също по линия на „офсет“ договори) и неговото ефективно използване.

         4. Фондът би трябвало да стартира след широка обществена подкрепа и широко политическо доверие.

Няма коментари: