Неуважението
към българската наука на държавно ниво е неуважение към самата държава и
българския народ
Който се движи
напред в науката, но изостава в нравствеността, повече върви назад. Аристотел
Накъде върви народ, Правителството на който
не се интересува от родната наука и
проявява неуважение към постиженията на българските учени?
o
Повече
бюрокрация и по-малко ефективни действия:
От 1989 г. до
днес всяко правителство заделя под 1% за развитие на НИРД. В тоди процент обаче
се разчита на преобладаващото участие на развойната дейност в частния бизнес и
за фундаменталната наука остават около 0,5%. А фундаменталната наука създава
устойчивост в технологичната независимост и конкурентноспособност на
икономиката. Затова Япония отделя 3% от БВП за наука, САЩ -2,5%, Европа около
2%. Като се има предвид, че като БВП на глава от населението България изостава
3-4 пъти от европейските страни, то очертава се застрашителна тенденция за
унищожаване на българската наука.
Пожеланията в разработените стратегии за научните изследвания остават на
хартия, а целта да се достигне 1,5% от БВП през 2020 г. само потвърждават тази
тенденция.
Съгласно
чл. 8 на Закона
за насърчаване на научните изследвания ( приет на 26.02.2013 г.) се създава Национален съвет на наука и иновации за
провеждане на държавната политика и като правоприемник на Националният
съвет по иновации (НСИ) е създаден в съответствие с РМС № 723/08.09.2004 г . като
консултативен орган към министъра на икономиката. Този съвет се закрива с доклад
на министъра на икономиката г-н Лукарски от 22.11.2016 г.
( http://www.strategy.bg/PublicConsultations/View.aspx?lang=bg-BG&Id=2381) без никакъв отчет какво е свършил ( а
изразходвал за възнаграждения на членовете). С Постановление на МС No116 от
12.05.2016 г. е създаден Съвет за интелигентен растеж (СИР) като консултативен
орган към Министерския съвет, който определя насоките за развитие на
тематичните области на икономиката, визията и стратегическите цели, координира
и мониторира изпълнението на Иновационна
стратегия за интелигентна специализация на Република България 2014-2020 г.
Бюрокрацията
се възпроизвежда чрез съвети, стратегии, работни групи, докато България бетонира
предпоследното си място ( пред Румъния) в Европа по иновационнна активност ( 2
пъти по ниска от средната в Европа).
o
Не спазва Законът
за насърчаване на научните изследвания
( ЗННИ )
Чл. 5 на този закон гласи:
„На този закон
създава условия за усъвършенстване на организацията за финансиране на научните
изследвания от държавата за постигане на:
2. нови възможности за научното развитие като източник за повишаване
ефективността на икономиката;
3. повишаване обществената значимост
на научните изследвания;
4. национално и/или международно експертно независимо оценяване и
наблюдение на научните изследвания и на резултатите от тях;
6. увеличаване общия обем на средствата и инвестициите в областта на
научните изследвания;
7. насочване на обществените средства към стратегически важни научни
области, определени от Националната стратегия за научни изследвания;
А чл.6 на същия закон гласи: “ Средствата за финансово насърчаване на
научните изследвания се осигуряват от държавния бюджет и от други източници, в
съответствие с целите и приоритетите, определени в Националната стратегия за научни изследвания и от Национална-та
програма за реформи на Република България, приета с решение на Министерския
съвет е записано:
(2) Държавата:
1. разработва и провежда националната политика в областта на научните
изследвания;
2. създава условия за съгласуваност на политиките в областта на
образованието, науката и иновациите;
3. създава условия за взаимодействието между научната дейност и икономиката
чрез изграждане на инструменти за общи действия;
4. създава условия за повишаване обема на финансовите средства за научни
изследвания;
6. осигурява финансирането и изпълнението на национални научни програми и
проекти;
7. насърчава изграждането на научна инфраструктура, на достъп до електронни
научни бази данни;
8. насърчава научноизследователската
дейност;
9. създава условия за привличане на млади специалисти в научни разработки и
разпространение на знания;
10. създава инструменти за стимулиране на заявителската активност за
закрила на изобретенията и полезните модели, разработени в резултат на
научноизследователската дейност;
В бюджет 2017г. не
намират отражение постановките на Закона и Стратегията:
o
За
развитието на научната инфраструктура беше направен анализ на наличното
оборудване, обвързването му с научни разработки и възможностите за тяхната
реализация. – т.н. Бизнес план. Трябваше да се финансира окомплектоване на
оборудването от държавния бюджет, а постепенно това се насочи към ОП “Наука и
образование за интелигентен растеж“ и по конкретно за изграждането на
Центровете за върхови постижения и Центрове за компетентност;
o
Няма
съгласуваност между икономика и наука и стимули за развитие на това
сътрудничество – само препоръки и пожелания;
o
Младите
специалисти напускат България – т.е привличането е с обратен знак и т.н и т.н.
Стачките на учените от БАН също не допринесоха за промяна на отношението на
държавата към младите учени. А те са гаранцията за устойчивост и прогнозируемо
бъдеще;
o
Неясно е
бъдещето на Иновационната стратегия за интелигентна специализация 2014- 20120 (
ИСИС).
Разчита се основно на ОП“ Наука и образование за интелигентен растеж“, ОП“
Иновации и конкурентноспособност“ и Хоризонт 2020 на ЕС. Националният фонд за научни изследвания с
ресурс от около 18 мил.лв. и общо за БАН от около 120 мил.лв. представляват
едва 0,2% от БВП. В бюджет 2017 г. липсва планираното в ИСИ държавно подпомагане
от 260 мил.лв ( 0,27% от БВП). Разчита се на частните инвестиции за НИРД от
около 550 мил.лв. ( 0,57% от БВП). А стимули за това няма. На чужд гръб лесно
се планира;
o
Държавата се е
изолирала от процеса на внедряване на наши и чужди научни постижения с цел
науконасищане на българската икономика. Разчита се на инициативата на крехкия
и притискан от всички страни малък и среден бизнес. Ал. 3 на чл.5 от ЗННИ – „ (3) Министерският съвет определя условията и реда за подпомагане и
стимулиране на внедряването на научни продукти и тяхното разпространение във
всички области“ остава
химера за науката и обществото, а имаме патентовани избретения, оценката на
икономическия ефект на които възлиза на много милиарди левове. Не потвърждава
ли това, че се цели трайно обедняване на българския народ и неговото научно
обезличаване и опростяване?
Не се
спазва и чл. 21. от ЗННИ (1) Приходите на фонд "Научни
изследвания" се набират от:
2. собствени
приходи от дейността на фонда - от интелектуални права над научни продукти,
защитени патенти;
В потвърждение на това е :
o
информацията
от 25.11.2016 г. за срещата на зам. министър Л.Петров с делегация от Китай, водена от Ли
Мън, заместник-министър на науката и технологиите. Няма и дума за предложение от българска
страна за съвместна реализация на български изобретения. Навярно г-н Петров не
знае за такива или такава е политиката на Министерството на икономиката и на
Правителството ( вече в оставка ) да се играе ролята на сутеньор – да им
обещаваме колко хубаво ще им бъде ако станат наематели на Технологичния парк
София и на някои индустриална зона. Приоритет търговията, а не устойчива база
за просперираща икономика;
o
В
закона за патентите и регистрацията на полезните модели чл. 80 „Патентното ведомство осъществява следните
основни дейности“ т.10 гласи: „образува фонд
"Индустриална собственост" от дарения, собствени средства и други
постъпления;“. Именно
чрез този фонд би трябвало да се подпомага и стимулира реализацията на
перспективни български изобретения у нас и в чужбина. Досега няма информация за
какво се използва този фонд и какъв ресурс е натрупал;
o
Няма
пример за спазването на чл. 4 от ЗННИ, от Фонд“Научни изследвания“, Патентното ведомство
или Министерствотона икономиката, който гласи:“ Насърчаването и развитието на
научноизследователската дейност обхваща финансовото стимулиране на научните
изследвания, създаването на условия за използване на научния потенциал и
неговото развитие в съответствие с приоритетните насоки за развитие на
страната, създаването на условия за защита и за реализация на научни резултати
и подпомагане на разпространението им във всички области на обществения живот.“
o
Съгласно
Стратегията за научни изследвания преките чужди инвестиции се търсят в следните
области - Химически
продукти, Производство на метали, Промишленост и енергетика, Телекомуникации.
Няма и дума за високотехнологични производства, чрез които да се отговори на
технологичните предизвикателства на 21 век. Технологичното изоставане е
заложено и по отношение на научните изследвания.
o
Учените
и академичната мисъл не са желани при разработването на нормативната уредба на
страната, в следствие на което тя се променя непрекъснато, което руши
авторитета на държавата;
На 24.11.2016 г.
се подписа споразумение между БАН и Европейската лига за създаване на Европейски институт за
анализи и стратегии (ЕИАС) за дългосрочно сътрудничество, в рамките на което ще
бъде създаден Европейски институт за анализи и стратегии (ЕИАС). Институтът ще бъде платформа по пътя на
експертизата и анализа за своеобразен натиск върху управлението и институциите
за отстояване на европейските и демократичните ценности. А Споразумението ще
даде възможност на учените от БАН да се включат в процеса по формиране на
позиции на страната ни за преодоляване на стратегическите и актуалните
икономически предизвикателства, които стоят пред България и Европейския съюз.
Възникват
въпросите:
o
Кои
са икономическите предизвикателствата пред България, когато България няма
приоритети, няма модел за икономическото бъдеще – да бъде равностоен партньор
на Европейското семейство или територия за реализиране на европейски/чужди
политики, но не и на национални/български?
o
Ще
проявяват ли и в бъдеще българските политици и бюрократи неуважение към
българската наука? Това ли са европейските демократични ценности? На какво
основание те ще искат да уважаме тях. Уважението е елемент на нравствеността,
на моралните устои на една държава. Когато те почнат да се рушат елемент по
елемент, то лесно може да се прогнозира фаталния й край.
Много въпроси –
малко отговори. Това показва, че държавата България е дебалансирана, крепи се
на търпението на населението, на индивидуалната предприемчивост и чувство за
принадлежност към родината и демагогията и обещанията на поредната управляваща
партия/коалиция. Но всяко търпение има своя край.
30.11.2016 г.
Д-р
инж. Александър Трифонов
Бр.2 /11.04.2017 г. сп. Сигурност
Бр.2 /11.04.2017 г. сп. Сигурност
Няма коментари:
Публикуване на коментар