Икономика на
правото
Част ІI
„ ... монетата сама по себе си не е нищо
друго освен една фриволност, една нищожност; тя добива стойност единствено по
силата на закона, а не на природата, тъй като договорна промяна между извършващите
сделката може изцяло да я обезсмисли и да я постави в невъзможност да обслужи
която и да било от нуждите ни.”
Аристотел, „Политика“
Икономиката и правото отдавна са обект
на философски анализи. Но обект на тези
анализи е една и съща територия – територията на обществено-икономическите
отношения. Естествено е да възникне философско и прагматическо предизвикателство
за върховенство в регулирането на тези отношения. Нормално е при формиране на
обществата да се появи необходимост от регулиране на отношенията между
индивидите и между индивидите и институциите на властта. Същевременно най-бързо
се е развивала в началото философията, тъй като тя е търсела отговор на
взаимотношенията в обществото преди да те да се регулират чрез закони.
Независимо от подходите във философското позициониране на тези две науки в
обществените отношения, могат да се дефинират следните специфически особености:
А.
Общи постановки
І.
Устойчивост и динамика
1. Правото е по-устойчиво във времето,
тъй като обществото и индивидите по-бавно се променят и по-бавно се променя
техният мироглед/схващане за устройство на системата от взаимоотношения, в
която се намират в момента, респ. по-инертна е склонността им да я променят.
2. Икономиката обаче притежава повече
динамика, тъй като в нея се отразяват вътрешни и международни турболенции (
войни, кризи, фалити). С въвеждането на парите като разплащателно средство (
като противовес на материалната обмяна) се появява възможност за упражняване на
власт чрез парите. И естествено чрез парите може да се въздейства на динамиката
на развитието на обществото, респ. отново войни за власт, за ресурси и т.н.
ІІ.
Силата на закона срещу силата на зависимостта
1. При правото обществото е зависимо от
законите, които определят правилата за поведение и взаимотношения в него и
извън него – отношенията към институциите на държавата. Това е едната
зависимост. Другата е - зависимостта на обществото от институциите, които
прилагат законите, от тези които се произнасят за тълкуването и съблюдаването
на законите. Правораздаването трябва да излъчва устойчивост,
прогнозируемост и независимост, което
противоречи при честите смени, изменения на законите и тяхната деактивация (
ограничаване на територията на въздействие) чрез поднормативните актове –
наредби, правилници, заповеди и т.н.
2. В икономиката парите са власт и
зависимост: зависимост на едно физическо или юридическо лице от друго, на една държава от друга държава. От това
следва, че правото в икономиката има многопосочно, по-обхватно действие,
отколкото един закон за поведение и регулиране на обществени (неикономически)
взаимотношения. В икономиката битува противоречието в отношенията – власт срещу
зависимост.
ІІІ.
Прогнозируемост
1. Инерцията в промяна на обществените
отношения – като социални феномени, класово разделение, стандарт на живот е
сравнително слаба и прогнозируема. Върху нея влияе не само икономическото
развитие на страната, на така също образователното/интелектуалното ниво на
населението, бизнес климата и т.н. Външните влияния посочени в раздел І, също
така могат да се предвиждат с достатъчна достоверност или при внезапно
възникване на неочаквани събития в някоя страна, влиянието върху другите страна
става в значителен времеви и при това затихващ интервал.
2. В икономиката прогнозируемостта е обект на научни изследвания и при това с различни подходи и методи. Резултатите могат да служат за изграждане на хипотези за развитието на един или друг процес с относителна достоверност. Затова в икономическата наука е въведен като базов, препоръчителен инструмент – моделът. „"Моделът" може да бъде надарен със свойствата и функциите, които обикновено се приписват на конкретната частна теория, единствено ако се отхвърли разбирането на позитивизма за него като копие на действителността. Не е погрешно терминът "модел" да се използва за обозначаване на всяка система от отношения между избрани, абстрахирани и опростени свойства, съзнателно конструирана за целите на описанието, изложението и предвиждането, и която е държана под пълен контрол“ ( От Лекции по философия на икономиката ). Може да се направи извода, че чрез моделите могат да се формализират хипотези и да се прогнозират събития и влиянието им върху обществено-икономическите процеси.
Б. Състояние в Р България
І.Устойчивост и
динамика
1. Правото днес в Р България е
динамично, поради:
- желанието да се напасва към добрите
практики в света;
- провеждане на партийни и корпоративни
политики;
- спонтанни реакция на
несъвършенства, диспропорции или конфликти в обществото;
-липсва устойчивост – годишно в
парламента се обсъждат около 450 нормативни актове – нови и изменения на
съществуващи. Парадокс е отменяната на приети от същото политическо мнозинство
закони – напр. Закона за публично-частно партньорство без състоятелни аргументи.
2. В икономиката няма приоритети и се
разчита на инициативата и самоорганизирането на бизнеса и помощта от фондовете
на Европейския съюз, при което:
- намаляват преките чужди инвестиции,
независимо от благоприятното данъчно законодателство;
- небалансираното регионално развитие
води до трайни демографски увреждания на някои региони, което се отразява
отрицателно на устойчивото икономическо развитие на страната;
- променя се профила на българската
икономика в направление – услуги и ишлеме, с което се обезличава нейния
национален облик;
ІІ. Силата на закона срещу силата на
зависимостта
1. Силата на законодателството е
относителна, за което свидетелства увеличаване броя на делата в Страстбург и
десетки от тях спечелени срещу България. Запазва се липсата на доверие в
съдебната система и се разчита на корупционни практики за тържествуване на
правото или на заобикаляне на правото. Това е вследствие на това, че:
- винаги се оставят в законите вратички
за провеждане на корпоративни, политически и пр. интереси;
- нормативните актове се изработват в
ускорен процес/недостиг на време, поради което те съдържат пропуски и неясноти
и след 1-2 години отново се допълват, изменят, коригират;
- общественото обсъждане се провежда
повече като демагогия, отколкото да се ползва общественото/експертното мнение.
Пресен пример е с Наредба за оценка на въздействието на нормативните актове,
при който и след второ обществено обсъждане, бележките са повече от
съдържанието на Наредбата.
2.
При законите в икономиката битува народната мъдрост, че „Законът е врата
в полето, през която минават само глупците“, а при разширения вариант – само
тези, които нямат достатъчен ресурс за
корумпиране на правораздавателната и финансово-контролната системи. Основанията за това са:
- липса на виновни по много икономически
мега-скандали при фалити на банки,
приватизационни сделки и т.н.
- съществуването на облагодетелствани
търговски дружества като кредитополучатели, длъжници, изпълнители на обществени
поръчки и т.н.
ІІІ. Прогнозируемост
1. Прогнозируемостта при разработването
на нови нормативни актове или изменения в тях е недостатъчна, поради следните
причини:
- силен лобизъм и липса на всеобхватна
оценка за въздействието на нормативния акт. Въведеното изискване за такава с
последното изменение на Закона за нормативните актове може да остане добро
пожелание, защото:
o При 450 нормативни актове на година е непосилно да
се изработват качествени оценки на въздействието;
o Заложена е оценка само на директните разходи и
ползи, а често индиректните са много по-опасни за икономическото развитие на
страната – продажбата на земя на чужденци, без изискване за нейното използване.
Могат да възникнат анклави на територията на Р България с последици за
икономическата и националната сигурност. Как в такъв случай ще се процедира
съгласно разпоредбата на чл.21 от
Конституцията на Р България:“(1) Земята е основно национално богатство,
което се ползва от особената закрила на държавата и обществото.“
o Не е изяснено по кой метод ще се квантифицират/ оразмеряват
( а не словесно да се описват ) ползите от даден нормативен акт;
- няма годишни или перспективни планове
за разработка на нормативни актове, а идеи за такива може да се търсят в
програмите на политическите партии;
- няма в законите задължителен минимален
срок за действие на съответния закон. До 1944 г. такъв е бил 15 години!
2. С икономическата политика в Р
България все още се експериментира.
Основанията за това са:
- приватизацията беше проведена по
най-непрозрачния и хищнически подход, за да се натрупа бързо капитал. Не се
приложи варианта „management by out“, при който собственост се придобива след
успешно изпълнение на мин. 5-годишен бизнес план;
- Няма защита на местния бизнес от
динамиката на международния пазар и протекционизма в определени отрасли и за
определени компании от страна на правителствени структури на чужди държави и
глобални корпорации. Това скъсява
хоризонта на прогнозируеми икономически условия за успешен бизнес.
Изводи:
1. Икономическата политика става все по-зависима от чужди интереси –
национални, глобални и корпоративни.
2. Република България няма
общонационална харта, визия, доктрина за защита на националния интерес на
бизнеса и благосъстоянието на населението.
3. Законодателната власт се използва за
прокарване на политически, лобистки интереси, понякога дори в ущърб в
икономическия суверенитет на страната.
4. В реализирането на икономическата
политика – на макро и микро ниво не се прилага метода на моделиране, поради
което тази политика върви след събитията, а резултатите остават за сметка на
българските данъкоплатци.
5. Законите, които третират икономически
проблеми се изработват само от юристи, поради което са или осакатени, или се
използват за прокарване на корпоративни и/или корупционни интереси. Обсъждането
в комисиите на Парламента и в Парламентарна зала се подчинява на политическото,
а не на професионалното мнозинство. Чл.
7 на Конституцията на Р България гласи: „Държавата
отговаря за вреди, причинени от незаконни актове или действия на нейни органи и
длъжностни лица.“
6. Принципът за управление въведен от римския държавник и философ Марк Тулий Цицерон ( 106 - 43 г. пр. н.е )„Благоденствието на народа е върховен закон“ (Salus populi supremа lex ) е само историческа констатация, а не насока за успешна управленска политика. А защо такъв принцип отсъства в Конституцията на Р България?
6. Принципът за управление въведен от римския държавник и философ Марк Тулий Цицерон ( 106 - 43 г. пр. н.е )„Благоденствието на народа е върховен закон“ (Salus populi supremа lex ) е само историческа констатация, а не насока за успешна управленска политика. А защо такъв принцип отсъства в Конституцията на Р България?
Обобщение:
Необходимо да се измени подходът при
провеждане на икономическата политика на държавата а именно:
1. Законите, които засягат
икономическата сфера да се изработват с преобладаващо мнозинство на икономисти.
2. Юристите, законотворци да преминават
квалификация по нова дисциплина „Икономика на правото“, а тя да бъде въведена в
подготовката им в университетите.
Една мисъл на Уинстън
Ленард Спенсър Чърчил (1874-1965) гласи: "Вроденият порок
на капитализма е неравното разпределение на благата. Вродената
добродетел на социализма е равното разпределение на лишенията.“
Къде се намираме ние днес и накъде
отиваме? С какви закони – за благополучието на населението или с гарантиране
само на правото му да се труди неуморно? Зашото благополучието трябва да е
правно и икономически гарантирано в законите на Р България и заложено в нейната
Конституцията.
10.11.2016
Д-р
инж. Александър Трифонов
Няма коментари:
Публикуване на коментар