понеделник

Грозното тяло на концесията на летище София или 12 въпроса към министър Желязков

Проблемите около летище София 12 въпроса към министър Желязков (Грозното тяло на концесията на летище София или 12 въпроса към министър Желязков) С възхищение приемам старанието Ви, господин Желязков да защитавате грозното тяло на концесията за летище София от беззъбите въпроси на журналисти и опозиция чрез уклончиви отговори и оспорими аргументи. Независимо от завесата от гръмки твърдения за ползата от концесионирането грозното тяло прозира през пробойните в процедурата за избора на концесионер, подписания договор и ситуацията около летището. И за да оспорите това твърдение е нужно да дадете отговор на следните въпроси: 1. С решение № 130 на Комисията при Министерството на транспорта, информационните технологии и съобщенията (МТИТС) от 17.07.2019 г. се дава окончателна оценка на предложенията на кандидатите – консорциуми за концесия на летище „София“ и се избира консорциумът Соф Кънект“ за концесионер. Кандидат Компонент за оценка/ точки „Витоша“ „СОФ Кънект“ „ССБ София Еърпорт Джей Ви“ „Фрапорт България“ ЕАД „Еърпортс де Пари“ еС.еЙ. и „TAВ Хава-лиманларъ Холдинг“ А.Ш Дата на оценка 13.05. 2019г. 1.07.2019г. 4 07.2019г. 8.07.2019 г. 10.07.2019 г. Идеен план за развитие 45 45 22,5 45 22,5 Бизнес план 20 20 10 20 10 План за финансиране 15 15 7,5 15 7,5 Обща стратегия 15 15 7,5 15 11,25 План за прогнози на трафика 5 5 2,5 5 5 Общо по раздел II 100 100 50 100 50 Оценка на финансовото Обща оценка предложение „Витоша“ 19 948 052,75 / 32 824 938,70*100 = 60,77 55%*60,77 + 45%*100 = 33,42 + 45 = 78,42 „СОФ Кънект“ 24 542 010,30 /32 824 938,70*100 = 74,77 55%*74,77 + 45%*100 = 41,12 + 45 = 86,12 „ССБ София Еърпорт Джей Ви“ 26 050 000,00 / 32 824 938,70*100 = 79,36 55%*79,36 + 45%*50 = 43,65 + 22,5 = 66,15 „Фрапорт България“ ЕАД 21 000 000,00 / 32 824 938,70*100 = 63,98 55%*63,98 + 45%*100 = 35,19 + 45 = 80,19 „Еърпортс де Пари“ еС.еЙ. и „TAВ Хава-лиманларъ Холдинг“ А.Ш 32 824 938,70/32 824 938,70*100 = 100 55%*100 + 45%*56.25 = 55 + 25,31 = 80,31 Забележка: Комисията изчислява общата оценка на офертите, като прилага методиката за оценка като 55% се дава за техническата част и 45% за финансовата. Финансовото предложение се измерва като процент спрямо най-високо предлагания размер на концесионното възнаграждение. На база на какви критерии са се оценявали идейните планове, тъй като именно чрез тях може да се манипулира избора? Със дадените 45 точки на Соф Кънект“ ще се издигне ли авторитета и привлекателността на летище София, след като в предложението се предвижда: -развитието на търговски център и офис сграда; - ходенето пеша на пътниците от терминала до самолета ( поради настояване на нискотарифните компании)? Вероятно на всеки пътник ще се раздава чадър ако вали дъжд. 2. Летище Мюнхен е партньор, а не като участник в консорциума „Соф Кънект“ с учредители френския инвестиционен фонд „Меридиам” (99% дял) и базираната във Виена, Австрия, строителна компания „Щрабаг” (1% дял), и няма ангажименти към изпълнението на концесионния договор. Не е ли това реверанс към немските фондации, които са финансирали партия „ГЕРБ“( по признание на самият Бойко Борисов)? Колко е надеждно оставането на летище Мюнхен като оператор на летище София и какви рискове са възможни? 3. Как ще бъде лицензиран този консорциум като летищен оператор, когато то ще ползва услугите за оператор на трето лице – летище Мюнхен? Победителят ще ползва опита на летище Мюнхен, което ще подпише договор за мениджмънт за 12 години, а не за целия срок на концесията, като договорът после може да бъде преподписан, но може и да не бъде. 4. Защо не беше публикуван на страницата на МТИТС концесионният анализ на МФК, тъй като той е направен само на база прогнозни данни, а и МТИТС е обявило, че тръжната документация не съдържа конфиденциална информация? Какво е било предложено за бъдещето на летище София – водещо в региона или второстепенно летище, главно за нискотарифни компании? Какво ще бъде бъдещото и българската авиокомпания (България Еър) – да лети само в неподходящи за пътниците часови зони, за сметка на облагодетелстваните нискотарифни компании? 5. Защо скрихте от кандидат-концесионерите в документацията по процедурата истинските приходи на летище София. Истината излезе от отговора на въпроса на един от кандидатите от 23.07.2018 г., а именно: Въпрос: Според официалните резултати на дружеството обаче, летището е реализирало приходи от 147,452 хил. лв. + допълнителни проформа приходи от 46 881 хил. лв. (разликата от всички приходи от летищни такси и лихви в размер на 99,888 хил. лв. и разходите за текуща издръжка в размер на 53,002 хил. лв.), които в момента отиват директно към бюджета и не влизат в приходите на дружеството), които биха увеличили размера на базовите приходи до близо 200,000,000 лв, което е с над 30% над базовите приходи според документацията. Отговор: от МТИТС Стойностите, посочени като общи приходи в Раздел I на Част 3 от Приложение 4, са само примерни нива, т.е. 76,693,782.18 евро (150,000,000 лв.) е само референтна стойност за целите на изчисляване на размера на Годишното концесионно възнаграждение. 5.1 Тези 46 881 хил. лв. практически покриват размерът на концесионното възнаграждение, предложено от „Соф Кънект“ – 24 542, 010 хил. евро. Каква е тогава ползата за държавата от това концесионно възнаграждение, след като тя си ги е получавала и без концесия? 5.2 Във връзка с този отговор как да се приеме Вашето твърдение, че за 20 години бюджетът е получил само 88 мил. лева от оператора на летище София, респ. 4,5 мил. лева годишно. Тези данни са относителни тъй като не се споменава какви са разходите и колко те са били целесъобразни при увеличаващи се приходи и изплащане на дълга към кувейтско-саудитското обединение МАК/АДМАК от 71.2 млн. лв. Кое е вярно и каква е истината? 6. По настояване на кой/кои кандидат/и-концесионер/и Международната финансова компания(МФК) поиска и получи с подкрепата на парламентарната група на партия ГЕРБ промяна в Закона за концесиите като се допуска в чл. 150 покриване от Концедента/Държавата на всички направени от концесионера разходи, вкл. главницата по привлечения капитал, лихви, такси и т.н. в случай, че концесионния договор се разваля по негова вина? Това няма ли да попречи за положително решение от Европейската комисия във връзка с евентуална държавна помощ (съгласно членове 107–109 от Договора за функционирането на Европейския съюз, предишни членове 87–89 от Договора за създаване на Европейската общност)? Не е ли това основание за забавяне на съгласувателното разрешение от Европейската комисия досега ( от 22.07.2020г. досега) и/или вследствие на евентуално обжалване пред нея на всички останали участници в концесионната процедура срещу избора на „Соф Кънект“, след като Административния съд не уважи тяхната жалба? 7. Не е ли рекет срещу държавата промените в Закона за концесиите и в услуга на концесионерите, направени по време на тръжната процедура и конкретно: 7.1 Текстът на ал.3 на чл.150: (3) При предсрочно прекратяване на концесионния договор по причина, за която концесионерът отговаря, концедентът: 1. дължи на концесионера обезщетение в размер на невъзстановените разходи на концесионера за инвестиции в обекта на концесията, намалени със сумата, съответстваща на определената с финансово-икономическия модел норма на възвращаемост за концесионера за целия срок на договора, но не повече от пазарната стойност на извършените от концесионера инвестиции в обекта на концесията към датата на прекратяване на договора, когато обектът е собственост на държавата, съответно на общината; Следва, че концедентът/държавата ще плаща винаги на концесионера, независимо дали той е виновен или не, дали направеното от него има някаква остатъчна стойност или не, дали направените от него разходи са целесъобразни или не. 8. Не става ли държавата зависима, дори подчинена на финансиращите организация – Заемодатели и Агентът по обезпеченията с подписанато от Вас Приложение № 13 към концесионния договор и конкретно в: - чл. 14.3.3 Прекратяване на настоящия Договор: Концедентът няма да изпраща Уведомление за прекратяване на Договора или да прекратява по друг начин настоящия Договор, без да предостави на Заемодателите предварително писмено уведомление, в което се посочват основанията за прекратяване и Датата на прекратяване - чл. 4.1.2 Заемодателите или Агентът по обезпеченията могат да поискат поемането от Представител, заедно със или отделно от Концесионера, на всички права и задължения на Концесионера по Концесионния договор („Право на встъпване“), при условие, че за такъв Представител не са налице основания за изключване и Представителят отговаря на условията за допускане и участие, - чл. 6.1.2 Заемодателите могат, с писмено предизвестие от най-малко тридесет (30) дни, отправено до Концедента и който и да е Представител, да поискат прехвърляне на правата и задълженията на Концесионера по Концесионния договор на подходящо лице, което да замести Концесионера. Не е ли това подмяна на процедурата по избор на концесионер? - чл. 6.3 Концедентът няма право неоснователно да отказва или забавя решението си дали предлаганото лице представлява подходящо лице, което да замести Концесионера, при условие, че по отношение на такъв заместник не са налице основания за изключване и заместникът отговаря на условията за допускане и участие. - чл. 11.2 При спазване на свързаните с рефинансирането задължения съгласно Клауза 15 (Рефинансиране) от Концесионния договор, всеки от Заемодателите и Агента по обезпеченията има право без съгласието на Концедента и Концесионера да възлага или прехвърля своите права и задължения по настоящото Споразумение на правоприемник на Заемодателите или Агента по обезпеченията (според случая), в съответствие с Договорите за финансиране. - чл. 7.2 В случай на прекратяване на Концесионния договор, всички Застрахователни постъпления и парични средства от кредитното салдо по Застрахователната сметка със специална цел, се изплащат и освобождават в полза на Заемодателите незабавно при прекратяването, до размера на оставащия непогасен дълг по Договорите за финансиране. 9. Защо г-н Желязков не коментирате задълженията, които сте поели, респ. Българската държава с Договора за концесиониране, спрямо този концесионер, а именно: 9.1 В чл.3.3 2, g) да съдейства в рамките на своите правомощия за инвестиране в модернизацията и разширяването на капацитета на Аеронавигационната инфраструктура, подобряване на Оборудването за аеронавигационно обслужване и квалификацията на работната сила, както се изисква във всеки отделен случай, за да се управлява въздушното движение съобразно неговото увеличаване; 9.2 В 34.8.4 Концедентът(Държавата) избира да финансира изцяло или доколкото Концесионерът е получил финансиране за част от допълнителните Капиталови разходи) останалата част от допълнителните Капиталови разходи; 9.3 „Когато Концесионерът претърпи Загуба на приходи вследствие на дадено Събитие за обезщетяване, размерът, с който се намаляват задълженията на Концесионера за разходи, се отчита при определянето на размера на Възстановяването съгласно чл.34.7 Включване се прилагат 34.8 Методи за Възстановяване като: 34.8.3 отпускане на субсидии (ако е приложимо и позволено съгласно Законодателството относно държавните помощи); 34.8.4 Концедентът избира да финансира изцяло или (доколкото Концесионерът е получил финансиране за част от допълнителните Капиталови разходи) останалата част от допълнителните Капиталови разходи; 9.4 В 18.6 Втора писта В срок до пет (5) години от Началната дата на Концесията Концесионерът ще възложи, съгласувано с Концедента, и представи предварително проучване относно необходимостта и целесъобразността да бъде построена втора писта. Концесионерът следва да изгради такава втора писта, в съответствие с препоръките в направеното проучване, и по-точно ако на Летището са налице Критични проблеми с пистата. Проучването следва да бъде актуализирано на интервали от пет (5) години, при условие че предходното проучване не е показало наличие на Критични проблеми с пистата. Всички такива проучвания следва да бъдат на разноски на Концесионера. - Няма обаче задължение това да стане за сметка на Концесионера и това се вижда и от Ваше решение № RK № 5 от 17.07.2019 г. за определяне на концесионер на „Гражданско летище за обществено ползване София“ – публична държавна собственост. - Държавата се е задължила да инвестира в летището за своя сметка при поискване от концесионера и какъв ще бъде тогава окончателният баланс на приходите и разходите за нея? 10. Как ще коментирате повишаване на летищните такси от 23.11.2020 г. 60% за международните линини, с 15% за вътрешните линии, с 95% ce тaĸcaтa зa cигypнocт и с пoчти 50% тaĸcaтa зa oбcлyжвaнe нa caмoлeтитe нa pъĸaв - дo 173 eвpo във връзка с цитиранато по-горе Ваше решение, в което сте записали: “Според прогнозата на участника, се очаква средната летищна такса да спадне с 15% в реално изражение в периода преди разширяването (2030 г.) и да се задържи под -10% през целия период на концесията в сравнение с нивото на таксите от 2017г.“ Това като реверанс към концесионера „Соф Кънект“ ли е или по негово настояване, респ. по настояване на Заемодателите? 11. Не е известно Вашето решение по искането на концесионера от 27.10.2020 г. за възстановяване на икономическия баланс на концесията, което включва отлагане на плащането на годишни концесионни възнаграждения, дължими за първите 10 години от срока на концесията, за до последните 10 години от срока на концесията. Предложението включва увеличаване размера на инвестициите от 608 млн. евро на 624 млн. евро. Срещу 24 млн. евро завишаване на инвестициите, той иска до получи 245 млн. евро. подарък от държавата. Навярно е приготвил и съответното парично “уважение“ към органа, който ще вземе това решение. А основание за това му дава и чл. 34.1 Събития за обезщетяване „При спазване на Клауза 34.2 (Ограничения) от Договора, Концесионерът има право на Възстановяване на икономическия баланс на Концесията ("Възстановяване") след настъпване на събитие, което значително би смутило общия икономически баланс по настоящия Договор“. А този договор е подписан от Вас. А срокът от 10 години е пазарлък ( а защо не за срок от 5 години?), защото финансовият бизнес модел не е приложение към договора и на негова база да се симулират различни ситуации, респ. да се извеждат механизми за гарантиране на икономическия баланс като размер и срок. Оказва, че с такъв модел се участва само в процедурата, а след това се прави от година за година. Това е още един факт за опорочаване на процедурата за избор на концесионер. 12. Защо не коментирате заявлението на "СОФ Кънект" до КЗК за намерението за придобиване на част от капитала на летището? В момента дружеството "Летище София" ЕАД е 100 % собственост на Министерството на транспорта, но според чл. 13 „Промяна в собствеността“ от подписания концесионен договор частната компания може да придобие до 40% от летището, като „първоначалните акционери запазват не по-малко 60% от участието в капитала към Началната дата на Концесията“ – член 13.2.1. Навярно чакате да престане да работи Парламента и да се реши без контрол и само от Министерския съвет? Не е ли това свързано с чл. 6.1.2 и 11. 2 от Приложение 13 (описани по-горе) и вече Заемодателите и Агентът по обезпеченията водят преговори за предоставяне на летище София на друг концесионер. И навярно с печалба, печалба с дъх на корупция и на гърба на българския народ. Защото летището на Белград с по-лоши икономически показатели (при 30 по-слаб пътникопоток и 50% по-малка територия) бе предоставено при много по-добри условия, а именно: Параметър Летище София Летище Белград Авансово плащане 280 млн. евро 500 млн. евро Годишно концесионно възнаграждение 24 млн. евро 16 млн. евро Инвестиции 600 млн. евро 732 млн. евро Срок на концесията 35 ÷ 47 години 25 години Заключение Не се надявам да отговорите на тези въпроси, защото не реагирахте и многобройните публикации и критики по време на концесионната процедура. Те остават валидни и за следващия министър на транспорта, информационните технологии и съобщенията. Дано само не се предприеме закриване на това министерство, за да се заметят следите от това престъпление спрямо интересите на българското общество. Източници на информация - С разследването си „Шпигел“ разстреля Борисов! Немските фондации предадоха ГЕРБ! На Борисов му е наредено да стои на власт, за да пази Гешев. http://skandalno.net/%D1%81-%D1%80%D0%B0%D0%B7%D1%81%D0%BB%D0%B5%D0%B4%D0%B2%D0%B0%D0%BD%D0%B5%D1%82%D0%BE-%D1%81%D0%B8-%D1%88%D0%BF%D0%B8%D0%B3%D0%B5%D0%BB-%D1%80%D0%B0%D0%B7%D1%81%D1%82%D1%80%D0%B5%D0%BB%D1%8F-185395/, - Das Schlusslicht der EU, https://www.spiegel.de/politik/ausland/korruption-und-pressefreiheit-in-bulgarien-das-schlusslicht-a-1302073.html, - - Концесионен договор, https://ncr.government.bg/ConcessionaireProcedures/ConcessionaireProcedureInfo/468738a6-1b3f-48cd-809f-e14214b16292 - Приложение № 13 към концесионния договор, https://ncr.government.bg/ConcessionaireProcedures/ConcessionaireProcedureInfo/468738a6-1b3f-48cd-809f-e14214b16292 1.03.2021. Д-р инж. Александър Трифонов https://pogled.info/bulgarski/groznoto-tyalo-na-kontsesiyata-na-letishte-sofiya-ili-12-vaprosa-kam-ministar-zhelyazkov.126660

Няма коментари: