УПРАВЛЕНСКОТО
КОНСУЛТИРАНЕ И ДЪРЖАВАТА ВЪВ ВИРТУАЛНА ПРЕГРЪДКА
Вярно, логично и обоснована е
твърдението, че територията на управленското консултиране е бизнеса, независимо
какъв е той – частен, държавен/общински, корпоративен. И на тази територия се реализират
6-те У( на английски 6 М):
-
Управление
на стратегическото развитие, респ. позициониране на компанията в обществото и
пазара;
-
Управление
на персонала – като взаимоотношения/климат, развитие, стимулиране,
-
Управление
на производствения цикъл – независимо дали е свързан с производство на блага
или предлагане на услуги, като ниво на технология, обновяване на оборудване,
входяща и изходяща логистика, конкурентноспособност, качество и удовлетворение;
-
Управление
на финансовите потоци – като условие за устойчиво развитие, устояване на кризи и взаимодействие с
източниците на финансов ресурс/печалба;
-
Управление
на иновационната политика – като изискване за просперитет,
конкурентноспособност,
-
Управление
на маркетинговата политика –прогресиращо присъствие на местния и международния
пазар, изграждане на привлекателен образ на надежден партньор за доставки и
инвестиции;
Често
проблемите на компанията:
o
произтичат
от несъгласуване на отделните политики;
o
от
недостатъчни познания за успешни действия в изброените по-горе направления;
o
недопустима
инерция или частични, понякога и погрешни действия при прилагане на измененията
в нормативната уредба на държавата, респ. спорадична и/или неправилна реакция;
Именно поради тези причини се налага
необходимостта от ползване услугите на управлениския консултант, защото той има
и/или може да събере и организира екип от специалисти, които да решат
проблемите на компанията, респ. да изградят адекватна на ситуацията организация
на дейността на фирмата и фирмена култура.
При реализиране на основните направления на
управленското консултиране, консултантът:
-
установява
специфични за конкретния клиент фирмени нормативи, правила, взаимоотношения;
-
получава
достъп до конфиденциални за конкуренцията данни и информация;
-
установява
ефекта от влиянието на държавната политика върху дейността на конкретния
клиент;
Вследствие
на гореизложено произтичат:
-
моралното
и професионалното задължение на консултантът да оповести своевременно своето
отношение към съответната държавна политика или нормативен акт;
-
държавата
да се интересува и да търси и предизвиква консултанта за реакция по отношение
проблемите на взаимоотношенията на държавата с бизнеса;
За да проработят ефективно тези
взаимоотношения и задължения трябва:
-
консултантите
да утвърждават своето място в общественоикономиче-ския живот на страната чрез:
o
доказуем
и прозрачен контрол на тяхната компетентност;
o
етичен
кодекс спрямо клиентите и държавата;
o
прозрачно
и обосновано/аргументирано лобиране при изискване на промяна на нормативна
уредба, регулиране на взаимоотношения в бизнес-средата и между държавата и
бизнеса;
-
консултантите
да защитават тази високоотговорна професия чрез професионална организация (
пример „БАУКО“), която да установява изисквания за компетентност и професионална
квалификация, принципи на поведение, етика и морал в отношенията;
-
професионалната
организация да защитава своите членове и респектира със своята дейност
държавната организация и представителите на публичната власт в рамките на
почтено и взаимоизгодно сътрудничество;
-
държавата
да приеме тази професионална организация като нужен и полезен партньор и чрез
нея към нейните членове, като предлага и осигурява присъствието на нейни
представители в структурите за обществен мониторинг и контрол на провежданите
държавни политики;
Необходимостта от активни и ползотворни
взаимоотношения между държавата и управленските консултанти е заложена:
-
в
изискването, заложено в Закона за нормативните актове за оценка на въздействието
на нормативните актове преди тяхното приемане и общественото обсъждане на тези
оценки. Именно умението на организациите за управленско консултиране и нейните
членове да сформират компетентни екипи по всеки възникнал проблем/въпрос
гарантира изработването на професионално становище и препоръки;
-
в
регламентите Европейската комисия свързани с реализирането на Лисабонската
стратегия за икономически растеж и просперитет на страните-членки на
Европейския съюз. Типичен пример е регламент 1303/2013, който изисква финансов
инженеринг при използване средствата от Структурните и Кохезионния фонд на ЕС и
оптимално привличане на частен капитал при разработване и реализиране на
инвестиционни проекти и особено при прилагане на интегриране на различни по
финансова ефективност проекти, но с общ положителен финансов резултат и със значителен
социален ефект, ползи за обществото;
-
в
международното присъствие и регламентация на управленското консултиране;
Тази виртуална
прегръдка между държавата и организацията за управленско консултиране и чрез
нея с нейните членове, трябва да бъде осезаема чрез регламентиране на
взаимоотношенията – правно, нормативно, професионално. Това регламентиране
трябва да се простира и върху присъствието на членовете на организацията за
управленско консултиране в обществени професионални и научни структури на
секторно и браншово ниво.
Успешното
развитие на отделната компания, бранш, сектор, икономическо или научно
направление ще гарантира устойчиво и проспериращо развитие на цялата държава и
принос за това имат възможността и задължението управленските консултанти. Да
носиш квалификационната степен – управленски консултант ( СМС ) трябва да бъде
чест и гордост за всеки специалист, насочил се в тази професия, а държавата да
разчита на тяхната компетентност, коректност и обществено присъствие.
Виртуалност в
реалността е пътят за усъвършенстване на обществено-икономическите
взаимоотношения в името на благоденствието на населението и просперитета на
държавата.
17.03.2017 г.
Д-р
инж. Александър Трифонов СМС
Няма коментари:
Публикуване на коментар