четвъртък

Управленски консултант



УПРАВЛЕНСКОТО КОНСУЛТИРАНЕ И ДЪРЖАВАТА ВЪВ ВИРТУАЛНА ПРЕГРЪДКА
Вярно, логично и обоснована е твърдението, че територията на управленското консултиране е бизнеса, независимо какъв е той – частен, държавен/общински, корпоративен. И на тази територия се реализират 6-те У( на английски 6 М):
-         Управление на стратегическото развитие, респ. позициониране на компанията в обществото и пазара;
-         Управление на персонала – като взаимоотношения/климат, развитие, стимулиране,
-         Управление на производствения цикъл – независимо дали е свързан с производство на блага или предлагане на услуги, като ниво на технология, обновяване на оборудване, входяща и изходяща логистика, конкурентноспособност, качество и удовлетворение;
-         Управление на финансовите потоци – като условие за устойчиво развитие,  устояване на кризи и взаимодействие с източниците на финансов ресурс/печалба;
-         Управление на иновационната политика – като изискване за просперитет, конкурентноспособност,
-         Управление на маркетинговата политика –прогресиращо присъствие на местния и международния пазар, изграждане на привлекателен образ на надежден партньор за доставки и инвестиции;
Често проблемите на компанията:
o   произтичат от несъгласуване на отделните политики;
o   от недостатъчни познания за успешни действия в изброените по-горе направления;
o   недопустима инерция или частични, понякога и погрешни действия при прилагане на измененията в нормативната уредба на държавата, респ. спорадична и/или неправилна реакция;
     Именно поради тези причини се налага необходимостта от ползване услугите на управлениския консултант, защото той има и/или може да събере и организира екип от специалисти, които да решат проблемите на компанията, респ. да изградят адекватна на ситуацията организация на дейността на фирмата и фирмена култура.
 При реализиране на основните направления на управленското консултиране, консултантът:
-         установява специфични за конкретния клиент фирмени нормативи, правила, взаимоотношения;
-         получава достъп до конфиденциални за конкуренцията данни и информация;
-         установява ефекта от влиянието на държавната политика върху дейността на конкретния клиент;
Вследствие на  гореизложено произтичат:
-         моралното и професионалното задължение на консултантът да оповести своевременно своето отношение към съответната държавна политика или нормативен акт;
-         държавата да се интересува и да търси и предизвиква консултанта за реакция по отношение проблемите на взаимоотношенията на държавата с бизнеса;
За да проработят ефективно тези взаимоотношения и задължения трябва:
-         консултантите да утвърждават своето място в общественоикономиче-ския живот на страната чрез:
o   доказуем и прозрачен контрол на тяхната компетентност;
o   етичен кодекс спрямо клиентите и държавата;
o   прозрачно и обосновано/аргументирано лобиране при изискване на промяна на нормативна уредба, регулиране на взаимоотношения в бизнес-средата и между държавата и бизнеса;
-         консултантите да защитават тази високоотговорна професия чрез професионална организация ( пример „БАУКО“), която да установява изисквания за компетентност и професионална квалификация, принципи на поведение, етика и морал в отношенията;
-         професионалната организация да защитава своите членове и респектира със своята дейност държавната организация и представителите на публичната власт в рамките на почтено и взаимоизгодно сътрудничество;
-         държавата да приеме тази професионална организация като нужен и полезен партньор и чрез нея към нейните членове, като предлага и осигурява присъствието на нейни представители в структурите за обществен мониторинг и контрол на провежданите държавни политики;
 Необходимостта от активни и ползотворни взаимоотношения между държавата и управленските консултанти е заложена:
-         в изискването, заложено в Закона за нормативните актове за оценка на въздействието на нормативните актове преди тяхното приемане и общественото обсъждане на тези оценки. Именно умението на организациите за управленско консултиране и нейните членове да сформират компетентни екипи по всеки възникнал проблем/въпрос гарантира изработването на професионално становище и препоръки;
-         в регламентите Европейската комисия свързани с реализирането на Лисабонската стратегия за икономически растеж и просперитет на страните-членки на Европейския съюз. Типичен пример е регламент 1303/2013, който изисква финансов инженеринг при използване средствата от Структурните и Кохезионния фонд на ЕС и оптимално привличане на частен капитал при разработване и реализиране на инвестиционни проекти и особено при прилагане на интегриране на различни по финансова ефективност проекти, но с общ положителен финансов резултат и със значителен социален ефект, ползи за обществото;
-         в международното присъствие и регламентация на управленското консултиране;
Тази виртуална прегръдка между държавата и организацията за управленско консултиране и чрез нея с нейните членове, трябва да бъде осезаема чрез регламентиране на взаимоотношенията – правно, нормативно, професионално. Това регламентиране трябва да се простира и върху присъствието на членовете на организацията за управленско консултиране в обществени професионални и научни структури на секторно и браншово ниво.
Успешното развитие на отделната компания, бранш, сектор, икономическо или научно направление ще гарантира устойчиво и проспериращо развитие на цялата държава и принос за това имат възможността и задължението управленските консултанти. Да носиш квалификационната степен – управленски консултант ( СМС ) трябва да бъде чест и гордост за всеки специалист, насочил се в тази професия, а държавата да разчита на тяхната компетентност, коректност и обществено присъствие.
Виртуалност в реалността е пътят за усъвършенстване на обществено-икономическите взаимоотношения в името на благоденствието на населението и просперитета на държавата.

17.03.2017 г.
                                                    Д-р инж. Александър Трифонов СМС

Няма коментари: