ХАРАКИРИ
ЗА ПРАВИТЕЛСТВОТО И ТРИУМФ НА БЮРОКРАЦИЯТА
На 19.03. т.г. беше публикуван за
обществено обсъждане проект на Закон за стратегическо планиране на Република
България -
http://www.strategy.bg/publicconsultations/View.aspx?lang=bg-BG&Id=4215. С
този документ Правителството си дава една самоубийствена оценка, респ. на
партия ГЕРБ, която управлява от 2009 г. Неговият анализ и на Мотивите към него
водят до следнити изводи:
Извод/удар
първи
Правителството не изпълнява или не е в състояние да изпълнява
приетите от него документи. Цитат от Мотивите: „В резюмиран вид проблемите, свързани със състоянието на
стратегическата рамка на Република България, са следните:
·
повечето
стратегическите документи не съответстват на стандартите на Методологията за
стратегическо планиране;
·
липса на
обвързаност между националните секторни и регионалните стратегии
за развитие;
·
липсa на ясна
връзка между програмата на правителството и стратегическите документи – практика е
управленските програми да се приемат като самостоятелен стратегически документ,
който не се базира на действащи дългосрочни национални стратегии;
· слаба
обвързаност с бюджетната рамка – не са предвидени средства за изпълнението на
редица стратегически документи. Липсва връзка между тях и процеса на планирането на бюджета;
· недостатъчна
отчетност и контрол върху изпълнението на стратегическите документи – за голяма
част от стратегическите документи никога не са отчитани;
·
липса на капацитет за разработване на
политики –
все още редица документи се изготвят само с цел програмиране и усвояване на
европейските средства. Липсва осъзнатост
на значението на качествения програмен документ за правенето на политики и
разходването на бюджета.“
Следва, че 9 години обществото е
омайвано с тези стратегии, без никакъв резултат.
Извод/удар
втори
Правителството не спазва собствените си нормативни
документи. Цитат:“Въпреки одобрението през 2010 г. на Методологията за стратегическо
планиране в Република България (http://www.strategy.bg/Publications/View.aspx?lang=bg-BG&categoryId=24&Id=90&y=&m=&d=
) като препоръчителен стандарт за стратегическо планиране, тя все още не се
прилага системно. Анализът на приетите документи показа, че те значително
се различават като наименование, обхват, структура и съдържание, често липсват
задължителни елементи. Виновни няма,
санкции няма.
Извод/удар
трети
Правителството/правителствата, които с малки
изключения са излъчвани от партия ГЕРБ не са се заинтересували от изпълнението
на стратегиите, което показва, че или е липсвал контрол, или е недостигала
компетентност, или е царувало нехайство и безхаберие за развитието на държавата
и благополучието на обществото. Цитат: „Анализът
на действащите стратегически документи показа, че само около една трета от стратегиите и програмите имат разработен план
за изпълнение. За по-малко от една четвърт от всички стратегически
документи на национално ниво се изготвя отчет за тяхното изпълнение. Разработват се нови стратегически
документи, без е направен анализ на ефекта от изпълнението на предишни
документи.“
Извод/удар
четвърти
Няма нито една институция или нито един
ръководител персонално обявен за виновен, от което следва, че цялата вина се
стоварва върху министър-председателя. А той представлява и политическа партия.
Извод/удар
пети
Бюрокрацията се спасява с разработка на
нови и нови документи, което се потвърждава и с този проекто-закон. Но това е
за сметка на управлението на държавата, която е допуснало тя да се движи вече 9
години по една неориентирана инерция. Цитат от Мотивите: “Според публикувана на Портала за обществени консултации справка за
действащите документи, техният брой е 150. Това съществено ограничава
възможността за осигуряване на обвързаност между тях.“
Извод/удар
шести
Чак след 3 години и без търсене на отговорност се споменава
като основание за изработването на този законопроект заключението на Сметната
палата за извършен одит „Условия за
балансирано и устойчиво регионално развитие“ за периода от 01.01.2012 г. до 31.12.2016
г. А той гласи:“ През одитирания
период процесът на планиране и проследяване на изпълнението на политиката за
регионално развитие е неефективен. Необходими са допълнителни усилия от страна
на МРРБ за осигуряване на пълноценно, ефективно и ефикасно функциониране на
системата за регионално планиране и за постигане на целите на държавната
политика за регионално развитие.“
Такъв е случаят с „Стратегията за развитие на
северозападна България, Странджа и Родопите“, дори при планирани 600 мил. лева.
А колко милиони се изразходваха за изработване на
общински и областни планове за стратегическо развитие със средства от фондовете
на Европейския съюз. И парите и разработките отиват в кошчето.
Извод/удар
седми
В закона са предвидени нови бюрократични
структури Съвет за развитие и Специализирано звено към Министерския съвет за
координация и контрол. Контрол като задължение, но без отговорности. Това е
доказателство как бюрокрацията се самозащитава и възпроизвежда. Същевременно ролята
на Сметната палата е функционално необходима като структура от управлението на
държавата, а изпълнението на нейните препоръки е обусловено от бюрократичната
йерархия.
По информация на Сметната палата от 21
март т.г. през 2018 г. изпълнението на направените препоръки по извършени одити
е 66%. От общо 579 препоръки,
дадени през миналата година от Сметната палата на одитираните обекти за
подобряването на дейността им, 381 са изпълнени, 57 не са изпълнени, 62 са
частично изпълнени, а 72 са в процес на изпълнение. Прави впечатление, че
при по-малко проверки през 2018 г. препоръките се увеличават, от което следва,
че пропуските се увеличават, навярно заради намаляване на компетентност или
злоупотреба със служебно положение.
№ по ред
|
ПОКАЗАТЕЛ
|
2016 г.
|
2017
г.
|
2018 г.
|
|||
1.
|
Брой
извършени проверки
|
26
|
53
|
43
|
|||
2.
|
Общ бр.
дадени препоръки
|
180
|
514
|
579
|
|||
3.
|
Изпълнени препоръки – брой/%
|
102
|
57 %
|
307
|
60%
|
381
|
66%
|
8.
|
Сезирани
органи - брой
|
12
|
32
|
20
|
|||
9.
|
Получен
отговор от сезирания орган
|
0
|
1
|
1
|
Извод/удар осми
Законопроектът е триумф на бюрокрацията,
защото:
- в Оценката за въздействието е
записано: Никой от описаните варианти не
би следвало да води до промяна на административната тежест за заинтересованите
страни. Какво ще ще се измени тогава със същия персонал и неговата
компетентност ?
- се признава, че ще има:
·
засилване
на бюрократичните аспекти оценки, междинни и окончателни отчети, задължително
съгласуване с методологическо звено, и т.н.
·
удължаване на сроковете за изготвяне на
стратегии и утежняване на процеса по обществено обсъждане;
-
как кореспондира заключението, че ще се постигне
по-устойчива и предсказуема среда на държавното управление, водеща до по-малко „завои“
в политиките, при:
·
много кратък живот за приеманите закони, т.е
липса на устойчивост в законодателството;
·
силно политическо разминаване като визия и
действие по отношение на просперитета на Р България и благополучието на
населението;
·
зависимост на държавната политика от
интересите на съюзи и организации, в които участва Р България?
Заключение:
1. С този проекто-закон се укрепва законно дейността на бюрокрацията без отговорности. Неизпълнението на стратегиите, пътните карти и т.н. не е основание за търсене на отговорност ( а тя липсва като процедура, размер и следствие), наказания, санкции, оставки и пр. Липсва принципът за отговорност на държавата при погрешна или лошо осъществена стратегия.
1. С този проекто-закон се укрепва законно дейността на бюрокрацията без отговорности. Неизпълнението на стратегиите, пътните карти и т.н. не е основание за търсене на отговорност ( а тя липсва като процедура, размер и следствие), наказания, санкции, оставки и пр. Липсва принципът за отговорност на държавата при погрешна или лошо осъществена стратегия.
2.
Няма критерии и основания за избраните 23 национални стратегии, спрямо
действащите 150. Следва, че ново правителство може да измени този списък като
обем и наименование и защо трябва да има Закон за тяхното изработване.
3.
Уникалност като Закон Закон как да се изработват стратегически документи и
никаква връзка с наименованието му за стратегическо планиране. Кога планиране
се прави само с пожелания? Според известният гуру в управлението Питър Дракър „Дългосрочното
планиране не се занимава с бъдещи решения, а с бъдещето на настоящи решения“
Остава
да видим дали ударите са попаднали в тялото на правителството или ножът на
бюрокрацията е бил сгъваем.
22. 03. 2019 г.
Д-р инж. Александър Трифонов
Д-р инж. Илия Ценев
http://epicenter.bg/article/Harakiri-za-pravitelstvoto-i-triumf-na-byurokratsiyata-/178278/11/33
Няма коментари:
Публикуване на коментар