РАЗМИСЛИ
върху мястото на
научните изследвания в икономическата политика на държавата
І. Научните
изследвания елемент стратегията за икономически просперитет
1.
Науката трябва да се разглежда като надежден тил за икономически просперитет и
икономическа независимост.
2. Постиженията на науката под формата
на патенти, ноу-хау, методики и т.н. трябва да присъства в
външно-икономическата политика на страната с цел:
2.1 привличане на инвестиции за
съвместно реализиране на научните резултати в страната, с което ще внесе и
технологичен опит( който липсва в
момента в България, специфични кадри ( които също така липсват в
България особено в технологичната сфера – нови материали и технологии за
тяхната обработка),а чрез тях ще се създадат възможност за трансфер на опит и и
създаване на собствен интелектуален ресурс;
За
целта:
1. Със средства от приходи от патентните
заявки къв Патентното ведомство на България се направи пазарна оценка на интелектуалната
собственост - патенти, полезни модели, ноу-хау, методики. Най-перспективните да
влязат в експортната листа на България и списъка за приоритетни области за
чужди инвестиции. ( Днес в областта на привличане на инвестиции сме в ролята на
„проститутки“, които се радват на всеки появил се клиент). Днес има патенти,
чиято обща пазарна оценка е в размери на стотици милионни евро. А индиректните ползи не се отчитат –
Виж Приложение 1.
2. Няма оценка на деловото участие на
български учени в европейски патенти, създадени в рамките на V, VІ и VІІ
Рамкови програми за научни изследвания на ЕС.
А това е нематериален актив на българската държава, от който се
възползват други държави и чужди компании.
3. Към Патентното ведомство да се
създаде структура, която да защитава българите и
организации-патентнопритежатели при тяхната реализация с чужди компании и/или
при тяхното доусъвършенстване/ технологична зрялост. Това е необходимо, защото:
-
отделните патентопритежатели нямат финансовия и правен ресурс да реализират
своите достижения, лесно могат да бъдат „ограбени“ интелектуално, без да могат
да се защитят;
-
чуждите компании, които проявяват интерес често не желаят да имат съвместна
дейност с българския притежател на интелектуална собственост поради липса на
гаранции, че той ще спази поети ангажименти;
-
Държавата, със своите институции не поощряват/защитават българския научен
потенциал във всякаква форма;
4. При покупката на въоръжение за
българската армия да се прилагат „офсетните“ сделки, чрез които да се внесат най-тек заводи под ключ.
Пример - компанията „Нокиа“ – от производител
на гумени ботуши днес е водеща телекомуникационна компания.
4.1 Това е стандартна процедура в
международната практика при покупка на въоръжение.
4.2 Компаниите доставчици също са
заинтересовани в това, тъй като:
- това може да им даде бонус при спечелване
на съответния търг;
- стойността на доставения завод се
мултиплицира с коефициент ( до 13 ) по отношение на реалната му стойност, в
зависимост от нивото на ноу-хау като състояние и перспектива. Пример: при доставка
на военно оборудване за 1 млрд. лева и условие за офсетна компонента – напр. само
50% ( а е възможно и повече ) или за около 500 мил. лева може да се достави
завод на стойност 500 : 13 = 38 мил. лв. ако той е най-високо ниво на
технология. 38 мил. лв. от 1 млрд. е 3,8 %, което е обичайна търговска отстъпка
(ако не се даде като подкуп );
ІІ. В България
трябва да се обособи високотехнологичен отрасъл
1. Това е необходимо за повишаване
научната и технологичната привлекателност на България:
-
като инвестиции;
-
като кадри;
В момента това е оставено на малкия и
среден бизнес, но това не може да бъде устойчиво във времето, тъй като изисква
непрекъснато обновяване и модернизиране, а кредитната и данъчната система в
България не са благосклонни към такива
дейности в областта на науката, защото ги оценяват като твърде рискове. Това е
вследствие от общата политика към науката и липса на кадри за оценка на
ефективността от инвестиции в науката;
2. В развитите страни гръбнака на
такъм отрасъл е военно – промишления комплекс, тъй като той притежава съвременни
технологии и по-лесно те се трансферират от военно към гражданското
производство.
3. Да се използват възможностите за
изграждане на хай-тек предприятия в набелязаните 8 области на Хоризонт 2020
чрез публично-частно партньорство, т.е участие на публични предприятия и
научния ресурс на България.
За
целта:
1. На база на постигнатите научни
резултати и тяхната технологична зрялост в рамките на научните структури ( от Националната пътна карта за НИРД
инфраструктура) до се разработи специална инвестиционна програма ( подобно на
тази за Северозападния регион, Родопите и Странджа ) за създаване на такива
предприятия, които да допълнят и оформят високотехнологичен отрасъл – пример
научна инфраструктура „Съхранение на енергия и водородна енергетика“.
2. Паралелно на инвестиционната
програма да се приемат данъчни, кредитни стимули и облекчения за определен от
време;
3. Държавата да влезе в ролята на
временен предприемач ( чрез публични предприятия ) при реализирането на тази
инвестиционна програма, като по този начин:
3.1 Да не допусне
рекетиране на инвеститорите;
3.2 След 3-4 години
държавата би могла да продаде своя дял в създадените производства на местни или
чужди инвеститори с прилична печалба. Този подход ще даде и увереност в
инвеститорите че има срещу себе си надежден партньор.
4. На база на бизнес-оценките на
бизнес плановете на Научните инфраструктури да се изберат тези от тях, които да
бъдат подпомогнати от Държавата във финансов, материален и лобистски аспект за
изграждане на такива предприятия в България;
5. Същия подход да се приложи и по
отношение възможностите на „План Юнкер“.
Ако няма визия за използване на
научните резултати, създадени от научно-изследователската общност на България
винаги ще има съмнение в добронамереността и реализуемостта на всякаква
стратегия за научни изследвания. Само тогава биха се върнали и българските
специалисти, които са получили образование в чужди страни или са потърсили
реализация в чужди компании. Само тогава ще има смисъл от развитието на
Центрове за върхови постижения и Центрове за компетентност, респ. да възникне
съзтезателност/глад за такива центрове ( в ч. и на областно ниво ) между
общините и регионите в България.
14.07.2016 г.
Д-р инж. Ал. Трифонов
Няма коментари:
Публикуване на коментар