Мъглата
около концесията на летище София започва да се вдига
Първи лъч на истината: Съобщението
на Греъм Фъргюсън, Директор по
корпоративно развитие за MAG (Manchester Airports Group), който споделя: „Щастливи
сме, че можем да направим това предложение на жителите на София като част от
нашата оферта за летище София“ . „Изграждането на нов национален стадион е част
от офертата на MAG за концесията на летище София, включено в разширеното
предложение, подадено пред Министерството на транспорта. Стадионът е част от
независима и допълнителна инвестиция на стойност от 600 милиона евро, която е
извън обхвата на основната инвестиционна оферта от близо 1.5 милиарда евро.
Така цялостното предложение за инвестиции надвишава 2 милиарда евро.“
Предложението на консорциум „Витоша“ с водещ член Манчестър Еърпорт Груп Оувърсийз Инвестмънтс Лимитид. Участник в
консорциума е и BCEGI Кънстракшън (Великобритания) Лтд, с едноличен собственик Бейджин Кънстракшън Ейнджиниринг Груп
- - Китай е :
- годишно концесионно
възнаграждение - 19, 948 млн. евро ( най-ниско);
- инвестиции - 1 002,
927 412 млн. евро; ( най-високо);
- ръст на пътниците - 3,2% /
година;
От публикации по темата в офертата се предвижда почти
половината от тях да бъдат вложени през първите 10 години. Инвестицията включва
задължителния нов пътнически терминал и реновирането на Терминали 1 и 2 до
отварянето на Терминал 3. Или общо офертата на консорциум „Витоша“ е на стойност -1 980 млн. евро, която
се получава от 20 млн. х 35 години + 280
млн. евро – авансово плращане и 1 млрд. инвестиции).
Но за 520 млн. евро се предвижда изграждане
„на зелено“ ново летище на о. Крит
което включва 72 000 кв. м. терминал, 3.2 км писта, търговска зона
и пътната инфраструктура. При летище
София има изградена писта и пълна инфраструтура. И за да разсеят съмнението, че
може тази цифра да е блъф, от MAG заиграват с
футболното хоби на премиера и уточняват, че са готови да построят и стадион
(построен по стандартите на УЕФА от категория 4), подкрепен от търговска зона,
магазини, зона за отдих и логистични съоръжения, за да се създаде допълнителен
бизнес зони София, както и такива за развлечения.
Възникват въпросите:
- Тези 600 млн. евро извън обявените 1 млрд евро инвестиции ли са
или са включени в тях? Защо има разминаване в 1,5 млрд.евро обявени от Греъм
Фъргюсън и изнесените данни от офертите.
- Защо MAG прави това уточнение публично?
- Не се ли опорочава тръжната процедура с това
предложение и защо от MAG си позволяват тази смелост?
- Дали MAG иска да предизвика конкуренция за мащабността на
инвестициите спрямо другите кандидати, респ. да получи благословията на
премиера за евентуално спечелване на търга или им е подсказано като изход от първоначалното класиране на
офертите – на последно място като финансово предложение.
Започва
надцакването при кандидат-концесионерите и може да излязат още скрити козове.
Втори лъч на
инстината: Финансовата ефективност за държавата.
Реалните приходи за държавата от летище София са 15 млн.
лева данък печалба и 46,886 хил. лева от приходите, които директно са били превеждани в
бюджета. Или общо приходите на държавата са в размер на 61, 886 млн.
лева или 31,740 млн. евро за 2018 год.
Този
приход беше разкрит от въпрос от кандидат концесионер:
Въпрос от
23.07.2018 г.
Според
официалните резултати на дружеството обаче, летището е реализирало приходи от
147,452 хил. лв. + допълнителни проформа приходи от. (разликата от
всички приходи от летищни такси и лихви в размер на 99,888 хил. лв. и разходите
за текуща издръжка в размер на 53,002 хил. лв., които в момента отиват
директно към бюджета и не влизат в приходите на дружеството), които биха увеличили размера на базовите приходи до
близо 200,000,000 лв, което е с над 30% над базовите приходи според
документацията.
Отговор: от
МТИТС
Стойностите,
посочени като общи приходи в Раздел I на Част 3 от Приложение 4, са само примерни
нива, т.е. 76,693,782.18 евро (150,000,000 лв.) е само референтна стойност
за целите на изчисляване на размера на Годишното концесионно възнаграждение.
Ако се приеме 3,2% ръст на приходите ( както предлага MAG, но също и от другите кандидат-концесионери) може да
се установи бъдещата стойност на приходите при база 31, 740 млн. евро за
2018 г. Съгласно известната на икономистите формула факторът е 3,011 или държавата би получила за 35 години от
летище София, без да го предоставя на концесия сумата от 3 344 920 000 евро, което
се получава от изчислението 31,740 млн евро х 35 години х 3,011. Тук не са включени допълнителни
приходи от допълнителни търговски и бизнес зони, а така също дали новият
стадион няма да бъде също така елемент на концесията, т.е да генерира
допълнителни приходи за MAG.
Тоест
държавата ще се лиши от близо 1 - 1,5 млрд. евро с отдаването на летище София
на концесия!
Тази сума е
извън инвестициите и авансовото плащане.
Не се отчита
също така, че ръстът на пътниците през последните години е около 6% на година,
почти двойно в сравнение на предложенията на кандидат-концесионерите.
Следват въпросите:
- Защо ръстът на пътниците не е критерий за оценка
предложенията им! Или се очаква приходите на летище София да бъдат от други
източници? - - Това ли са съветите на МФК – международната финансова компания,
която е избрана за консултант на МТИТС?
- Или това е било опит да се заблудят концесионерите
по отношение предложения за концесионно възнаграждение, но разбира се не и за
предварително определен концесионер? За съжаление това бе забелязано и
предложенията са в размер до 4 пъти по-високи от референтното на МТИТС.
- Как МФК не е установила приходите от 46, 886
мил. лева, за да може да се заложи справедлива база за предложенията за годишно
концесионно възнаграждение? Беше обявена неверна информация в тръжната
документация.
- Или на МФК и е било разпоредено да скрие този
приход, за да се разпредели впоследствие, което действие може да сравни с
покана за корупция?
Това е само началото на разкриването на истината за концесията
на летище София. Следват правните капани, заложени в концесионния договор.
22.05.2019 г.
Д-р
инж. Александър Трифонов
http://24may.bg/2019/05/23/%d0%bc%d1%8a%d0%b3%d0%bb%d0%b0%d1%82%d0%b0-%d0%be%d0%ba%d0%be%d0%bb%d0%be-%d0%ba%d0%be%d0%bd%d1%86%d0%b5%d1%81%d0%b8%d1%8f%d1%82%d0%b0-%d0%bd%d0%b0-%d0%bb%d0%b5%d1%82%d0%b8%d1%89%d0%b5-%d1%81%d0%be/
Няма коментари:
Публикуване на коментар