Становища ПЧП



Няма закон, няма проблем
Правителството иска да отмени регулацията на публично-частните партньорства с абсурдни мотиви
 7.03.2014
http://www.capital.bg/politika_i_ikonomika/bulgaria/2014/02/28/2251968_niama_zakon_niama_problem/

Така може да се обобщи обявеното преди няколко седмици от правителството желание да отмени приетия едва преди година Закон за публично-частното партньорство. За нуждата от подобен специализиран нормативен акт се говори още от времето на кабинета "Сакскобургготски". Но след като най-накрая беше приет, сега се оказа, че пречи. Истината е, че законът така и не започна да се прилага на практика, защото все още не са готови стратегиите и публичният регистър към него. Парадоксалното е, че този факт се посочва и в мотивите, с които правителството предлага да се отмени законът, въпреки че – забележете - изработването на липсващите стратегии и регистър е задача именно на кабинета.

Другият мотив за отмяна на нормативния акт е, че е много сложен. Според юристи законът наистина не е съвършен. Но проблемните моменти в него е можело да бъдат изгладени чрез няколко поправки и с малко повече практически указания към тези, които го прилагат. Това обаче е въпрос и на политическа воля, а тя очевидно не е в тази посока.

Каква я мислехме

Законът за публично-частните партньорства влезе в сила от началото на миналата година. Целта му е да регулира тези дейности от обществена полза, за които държавата или общините нямат достатъчно средства. Другата особеност е, че подобни действия не могат да генерират собствен приход или той е недостатъчен, за да се самофинансират. Така частният инвеститор извършва определен вид инвестиции за своя сметка, а публичният партньор му ги възстановява (с известна доходност) във времето. Законът предвижда това да става под формата на плащания от държавата или общината към частния партньор или пък чрез предоставянето на права върху имоти извън предмета на партньорството, където той да извършва стопанска дейност или услуги, които да му носят приход.


За да се роди законът, му бяха необходими 9 месеца. Във финалния вариант дейностите, които могат да се изпълняват с публично-частно партньорство, бяха ограничени. Там попадат например строителството, управлението и поддържането на публичното осветление, системите за наблюдение, парковете, спортните съоръжения, социални сгради и места за лишаване от свобода. Договорите са със срок на действие от 5 до 35 години.

Това, което все още липсва, е публичен регистър на публично-частните партньорства (ПЧП), както и национална стратегия за тях и общинските планове, които на теория трябваше да бъдат предвидени в бюджет 2014.

Каква стана

Към закона имаше критики още когато се приемаше. Не само защото ще е сложен за прилагане, но и заради ограничения му обхват - само специалните случаи. От регулациите бяха извадени водните и транспортните услуги и оставени да се отдават под формата на концесия, тъй като не са класически обществени блага - потребителите им могат да се таксуват и така да носят приходи. А към тях има най-голям интерес.

Юристите обаче са единодушни, че в нормативния акт има два ключови момента. Единият е, че се премахват предпоставките за т.нар. скрита приватизация чрез увеличение на капитала на дадено дружество, в което държавата или община участват с апорт на активи. Със закона за ПЧП се въвеждаше т.нар. блокираща квота за публичния партньор. Независимо от дела си в смесеното дружество той може да блокира решения за изменение на устава или на дружествения договор, за увеличаване и намаляване на капитала, за извършване на разпоредителни сделки с имущество и други. Целта е да се избегне моментът, в който частният партньор увеличава капитала на компанията и на практика размива стойността на държавното участие.

След отмяната на Закона за ПЧП уредбата на смесените дружества ще остане в един вид "правна дупка", което според юристи ще отвори вратата за злоупотреби. "Идеята на закона за ПЧП беше да се затвори и тази врата, но сега отново ще се плува в мътна вода", твърди търговски адвокат.

Другото достойнство на закона според Александър Трифонов, който е специализирал в материята за ПЧП, е, че изборът на частен партньор трябва да става по реда на Закона за обществените поръчки (ЗОП), което гарантира, че ще има състезание. "Колко по-лесно е да се използва концесионната процедура, при която дори и да има само един кандидат, той може да спечели. Не е трудно да се предположи, че ще спечели този концесионер, който има за партньор държавно или общинско предприятие - привлекателен мотив за прокарване на корупционни практики и вземане на решение при избор на частен партньор", допълва Трифонов.

Интересно е, че в мотивите към проекта, с които правителството предлага отмяна на закона, се посочва, че изискването частният партньор да се избира по ЗОП "изпълнява европейските изисквания за провеждане на състезателна процедура". В мотивите обаче се допълва, че това практически ще затрудни провеждането на процедурите, "тъй като определянето на частен партньор, с който да се сключи договор за ПЧП със срок от 35 години, е в значителна степен по-комплексно и сложно начинание".

Има и друг начин

След като бъде отменен сегашният закон, най-вероятно няма да се пише нов. Според експерти от сдружението на общините това няма да е проблем, тъй като има достатъчно добре уредена законодателна база, която позволява да се случват подобни партньорства – Законът за задълженията и договорите, този за концесиите, за общинската собственост. Според тях отмяната е добро решение, тъй като нормативният акт е усложнил неимоверно процедурите за инвестиционни схеми. А и много общини си имат собствени наредби за ПЧП.

Според юристи законът е добър. "Можеше да бъде допълнен и облекчен, да се изготвят типови договори и примерни партньорства. Това, което се искаше, за да започне да се прилага, е да се дадат практически указания. Другото е държавата да реши и изкомуникира за кои дейности е склонна да прави ПЧП", твърди адвокат. Според него и аргументацията за отмяна на нормативния акт е слаба - няма анализ кои текстове затрудняват практическото приложение.

Но така или иначе политическата воля явно е да се действа на принципа няма закон, няма проблем.
Краткият път на една обществена поръчка

Липсващите подзаконови нормативни актове към закона реално са на път да бъдат написани. На 21 декември миналата година Министерството на финансите пусна обществена поръчка за доразработване и оптимизиране на подзаконовата нормативна уредба към Закона за публично-частното партньорство, както и за изготвяне на секторни анализи за препоръчителни публично-частни партньорства. Офертите се подаваха до 30 януари и трябваше да бъдат отворени още на следващия ден. Отварянето обаче беше отложено, а две седмици по-късно на правителствения портал за обществени консултации се появи проект за отмяната на Закона за ПЧП. От Министерството на финансите обясниха, че тъй като законът все още не е отменен и това засега е само хипотеза, тръжната процедура няма да бъде спряна. По тази причина те не успяха да отговорят накъде ще бъдат пренасочени над половин милион, колкото струваше изготвянето на документите. Поръчката е съфинансирана по оперативна програма "Административен капацитет". Всъщност вероятно нагласата е била за отмяна на закона дори преди да бъде пусната обществената поръчка, защото в противен случай в бюджет 2014 трябваше да бъдат предвидени средства за ПЧП.

Няма коментари: